Mokytoja Aurelija MC -> Skaitmenų kortelės_Atnaujinta
Labas, Kolega!
✌
Nenumaldomai artėja mokslo metų pradžia, todėl maloniai kviečiu pasinaudoti proga ir sutaupyti laiko 👌
Paruošiau taisyklingas skaitmenų rašymo korteles (plakatus), kurios sumaketuotos pagal atnaujintą bendrojo ugdymo programą bei šiuolaikinę skaitmenų rašymo metodiką.
Kortelės skirtos demonstravimui klasėje ar ekrane, parengtos neutraliame fone. Formatas A4, tačiau puikiai tinka spausdinant ant mažesnio ir / ar gerokai didesnio formato.
Skaitmenų korteles atsisiųsti galite paspaudę čia.
Skaitmenų rašymo video nuoroda čia. |
Kodėl rašymui ranka skiriu tiek daug dėmesio?
Rašymo dailyraščiu (ranka) praktikavimas turi daugiau nei tik estetinę naudą. Naujausi moksliniai tyrimai* rodo, kad sąmoningai praktikuojant skaitmenų / raidžių rašymą dailyraščiu, smegenyse atsiranda pažinimo procesų harmonija. Ranka formuojant vis sudėtingesnes kreives ir jungtis, suaktyvinami nerviniai impulsai, stimuliuojantys įvairias smegenų sritis, susijusias su smulkiąja motorika, kūrybiškumu ir sąmoningumu ir kt.
Mokslinėje literatūroje gausu ir kitų svarbių momentų apie vaiko rašymą ranka:
- tai skatina koncentraciją (sutelktas rašymo dailyraščiu pobūdis reikalauja besimokančiojo dėmesio detalėms ir ugdo jo nuolatinį susikaupimą; tyrėjai nustatė, kad nuosekli praktika laikui bėgant pagerina vaiko dėmesį, ugdo gebėjimą susitelkti, kantrybę);
- rašant ranka dailyraščiu yra reikalinga atlikti sąmoningai valdomus judesius, kurie aktyvina vaiko smegenų motorinę žievę (šalia viršutinės smegenų dalies esančią sritį, kurioje kyla raumenų judėjimo impulsai). Taip prisidedama prie kryptingo smulkiosios motorikos ir rankų bei akių koordinacijos ugdymo;
- efektyvinamas smegenų neuroplastiškumas (dailyraščio praktikos metu padidėja smegenų gebėjimas prisitaikyti ir keistis, žinomas kaip nervų plastiškumas), o tai palaiko mokymąsi visą gyvenimą ir pažinimo procesų efektyvumą;
- mažina stresą: egzistuoja mokslinių įrodymų, kuomet rašymo ranka (dailyraščiu) praktika lėmė sumažėjusį kortizolio kiekį besimokančiųjų organizme, kėlė atsipalaidavimo jausmą ir sumažino patiriamą stresą. Teigiama, jog ritmingas rašalo išsiliejimo srautas ant popieriaus ir įmantresniems potėpiams reikalingas dėmesingumas sukelia meditacijai panašią dėmesingumo būseną, kuri ramina besimokančiojo psichiką.
![]() ![]() |
Klasėje taisyklingų skaitmenų rašymo plakatai kabo kasmet - keičiasi tik mokinių laidos ir plakatėlių tematika :) |
* Literatūra
- Askvik, E. O., Van der Weel, F. R., and Van der Meer, A. L. H. (2020). The importance of cursive handwriting over typewriting for learning in the classroom. Front Psychol. 11:1810. doi: 10.3389/fp-syg.2020.01810.
- Ibaibarriaga G., Acha J., Perea M. (2025). The impact of handwriting and typing practice in children’s letter and word learning: Implications for literacy development. Journal of Experimental Child Psychology, Volume 253. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2025.106195.
- Jaashan, Hasan Mohammed & Halim, Tanzina & Halim, Shanjida & Alward, Mohammed. (2023). POOR HANDWRITING AND ITS KNOCK-ON EFFECTS ON EFL LEARNERS' ACADEMIC PERFORMANCE. Jilin Daxue Xuebao (Gongxueban)/Journal of Jilin University (Engineering and Technology Edition). 42. 192-210.
- Pei, L., Longcamp, M., Leung, F. K.-S., and Ouyang, G. (2021). Temporally resolved neural dynamics underlying handwriting. NeuroImage 244:118578. doi: 10.1016/j.neuroimage.2021.118578
- Vinci-Booher, S., James, T. W., and James, K. H. (2021). Visual-motor contingency during symbol production contributes to short term changes in the functional connectivity during symbol perception and long-term gains in symbol recognition. NeuroImage 227, 1–14. doi: 10.1016/j.neuroimage.2020.117554
- Ka Yee Loh, Pei, Lam, Wan Li, Guang Ouyang. (2024). Tracking children’s handwriting learning process using EEG: A system development and validation, Learning and Instruction, Volume 90, 2024, 101870, ISSN 0959-4752. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101870.
- Marano, G., Kotzalidis, G. D., Lisci, F. M., Anesini, M. B., Rossi, S., Barbonetti, S., Cangini, A., Ronsisvalle, A., Artuso, L., Falsini, C., Caso, R., Mandracchia, G., Brisi, C., Traversi, G., Mazza, O., Pola, R., Sani, G., Mercuri, E. M., Gaetani, E., & Mazza, M. (2025). The Neuroscience Behind Writing: Handwriting vs. Typing—Who Wins the Battle? Life, 15(3), 345. https://doi.org/10.3390/life15030345
Komentarai
Rašyti komentarą