Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje



Siekiant darnaus mokinių bendradarbiavimo labai svarbu vaikus nuo mažens mokyti prisiimti atsakomybę. Dėl šios priežąsties skirtingi mokytojai savo klasėse neretai pasirenka priimtiniausią mokinių savivaldos modelį, pagal kurį vaikams priskiriamos pareigos klasėje, kurias jie turi sąžiningai atlikti.

 

Prieš pradedant dirbti padariau vieną didžiulę klaidą: aš maniau, kad klasėje užtenka vienintelės pareigos, t.y. klasės „budinčiųjų“ (1-2 mokinių, kurie, keisdamiesi kas savaitę, išdalina vadovėlius, valo lentą pertraukų metu, atneša kreidos ir pan.). Tačiau labai greitai supratau, kad to tikrai nepakanka, o klasėje yra ir kitų svarbių vaidmenų, kuriuos būtina nuolat ir rūpestingai atlikti.

Tuo metu kaip tik krimtau magistrantūros studijas švietimo vadybos srityje, todėl daugelį tyrinėjamų teorijų bei modelių iki šiol išbandžiau ir savo klasėje. Pastebėjau, kad tai, kas pasiteisino kolegų klasėse, mums netiko ir atvirkščiai – mūsų geroji patirtis „nelipo“ kitiems. Žemiau noriu pasidalinti keletu vaidmenų, kurie mūsų klasėje per ketverius draugystės su mokiniais metus „nusistovėjo“ ir ilgainiui tapo atsakingais postais, kuriuos vaikai stengiasi pavyzdingai užimti.

Seniūnas: tai mokinys, kuris turi būti aktyvus. Šį postą nebūtinai turi užimti labai gerai besimokantis vaikas, nes, pripažinkime, dažnai lyderio savybėmis pasižymintys, charizmatiški ir veiklūs vaikai mokosi vidutiniškai.
Svarbus momentas - klasės seniūną turėtų išrinkti ne mokytojas, o klasės mokiniai (slapto arba atviro balsavimo metu klasėje/ kalbant apie savivaldą ar demokratiją klasėje/ po ekskursijos į vietos savivaldos instituciją ir pan.)

Seniūno pareigos:
-Atstovauti klasę įvairiuose susirinkimuose, pasitarimuose, renginiuose;
-Domėtis ir pranešti klasei apie susirgusius mokytojus, pamokų jungimus ir t.t.;
-Pranešti klasei auklėtojos pateiktą informaciją, per Mokinių Tarybos rengiamus susirinkimus praneštą informaciją ir pan.
- Klasei teikti informaciją apie įvairius mokykloje ir ne tik organizuojamus renginius, konkursus.
[Šias pareigas tam pačiam mokiniui siūloma užimti visus mokslo metus]


Seniūno pavaduotojas: tai mokinys, kuris, reikalui esant, perima klasės seniūno pareigas ir/ar padeda jam jas atlikti. Mūsų klasėje seniūnas ir pavaduotojas yra labai vieningi, todėl praktiškai visus darbus atlieka drauge.

Seniūno pavaduotojo pareigos:
-Atlikti seniūno pareigas, jei seniūno nebūtų mokykloje ar jis negalėtų;
-Padėti seniūnui, jei darbo jam yra per daug.
-Kartu su seniūnu vaikščioti į susirinkimus ir /ar kitus renginius.
[Šias pareigas tam pačiam mokiniui siūloma užimti visus mokslo metus]


Tvarkos klasėje prižiūrėtojas/vyr. budėtojas – mokinys, kuris savarankiškai arba mokytojo padedamas PRIŽIŪRI bendrą tvarką klasėje, informuoja, kaip kas savaitę budintieji vykdo savo pareigas. Su klasės mokiniais turėjome susitarimą, kad, jei tą savaitę budintieji nevykdo ar ne iki galo, atmestinai vykdo savo pareigas, tvarkos klasėje prižiūrėtojui informavus apie tai mokytoją, netinkamai budėjusiems vaikams skiriama satarto dydžio "bauda" (dažniausiai tai būna dar viena savaitė budėjimo).
  
Tvarkos klasėje prižiūrėtojo pareigos:
-Savarankiškai ar mokytojui padedant sudaryti mėnesio/savaitės budėjimo grafiką;
-Tikrinti mokinių budėjimą, informuoti apie pažeidimus;
-Reikalui esant paimti klasės raktą  ir už jį atsakyti.
[Šias pareigas tam pačiam mokiniui siūloma užimti visus mokslo metus ar vieną pusmetį/trimestrą]



Budintieji: paprastai du mokiniai (suolo draugai), kurie einamą darbo savaitę rūpinasi klasės priežiūra (lentos valymas, vadovėlių priežiūra ir dalinimas, augalų priežiūra, kitų pareigų vykdymas).
[Šias pareigas tiems patiems mokiniams siūloma užimti savaitę]


Lankomumo prižiūrėtojas: 
Pareigos:
-Iš anksto patikrinti ir prieš pamoką pranešti mokytojams, ko šiandien nėra klasėje;
-Perduoti klasės auklėtojai pamokų pateisinimo raštelius, jei to negali padaryti patys mokiniai.
[Šias pareigas tam pačiam mokiniui siūloma užimti ne ilgiau, nei mėnesį]



Renginių organizatorių GRUPĖ – būrelis aktyvių vaikų, kurie yra atsakingi už įvairius renginius. Renginių organizatorių skaičius klasėje neturėtų būti ribojamas – aktyvumas visada yra gerai. Labai svarbu šią pareigybę vaikams pasiūlyti nuo pirmos klasės. Jei Jums atrodo, kad pirmokai per maži kąžką suorganizuoti, klystate. Vaikai moka nustebinti. Tereikia atrišti jų sparnus ir leisti pajausti atsakomybės skonį.


Pagrindinės organizatorių pareigos:
-Kurti klasės pasirodymus įvairiems renginiams;
-Organizuoti  tradicines šventes klasėje;
- Padėti mokytojui organizuoti klasės valandėles;
-Sugalvoti ir vykdyti sveikinimus klasės draugams gimtadienių proga (ypač pasiteisino 3-4 klasėje).
[Ši pareigybė turėtų išlikti atvira. Prie organizatorių grupės nuolat gali prisijungti nauji nariai, o grupės sudėtis kisti pagal poreikius]


Fotografas: tai mokinys, kuris telefono pagalba reguliariai fiksuoja klasės gyvenimą, renginius, kuriuose dalyvauja ar kuriuos organizuoja klasė. Tai turėtų būti savanoris. Fotografą galima inauguruoti vis kitą, pavyzdžiui, kas mėnesį. Vienu metu jų klasėje gali “dirbti” du (pagal poreikius). Labai svarbu čia – įamžintus momentus iš tikrųjų kažkur talpinti, viešinti. Mes su mokiniais geriausius ir įsimintiniausius kadrus reguliariai išsiryškiname ir kabiname juos ant specialiai tam skirtos sienos (pasiteisino nuo pirmos klasės- mokiniai stebi, kaip keičiasi jų ar klasės draugų išvaizda, klasės sudėtis,jie nuolat prieeina prie foto kampelio ir tyrinėja jį iš arti),  o visa kita talpiname privačioje klasės Facebook grupėje. Labai inovatyvus ir patrauklus būdas dalintis įdomiausiomis akimirkomis ir įspūdžiais, bendrauti vieniems su kitais ne tik klasėje.

Kiekvienon iš šių pareigybių mokinys gali būti "inauguruotas" iškilmingai (ilgesniam laiko tarpui), o sėkmingai vykdžius pareigą gauti prizą/apdovanojimą/padėką ir pan. Svarbu suvokti, kad kartą su vaikais sutarus laikytis vieno ar kito klasės savivaldos modelio BŪTINA jo laikytis. Pokyčiai gali būti vykdomi tik palaipsniui ir tik tariantis su pačiais mokiniais šitaip skatinant juos pačius priimti įvairaus sudėtingumo sprendimus.

Žemiau pridedu mielas pareigybių korteles, kurias buvau pasigaminusi anksčiau, bet, deja, taip ir nepanaudojau. Pažymiu, kad klasėje galima prigalvoti ir dar daugiau įdomesnių pareigybių (nors ir kiekvienam mokiniui).

Reikalui esant tvarko klasės bibliotekėlę

Prieš bandymą/eksperimentą paruošia inventorių, o po to viską sutvarko

Seka kalendorių ir kasdien keičia datą lentoje/kalendoriuje

Taupo energiją: rūpinasi, kad be reikalo nebūtų laikoma įjunta šviesa ar leidžiamas vanduo iš čiaupo

Pagal poreikį tvarko klasę

Kasdien ar rečiau informuoja mokinius apie esamus/būsimus orus, domisi jais prieš svarbius klasei įvykius

Organizuoja pramogas ar kitas veiklas pertraukų metu, skatina draugus burtis bendriems žaidimams

Nuolat prižiūri, kad klasės inventorius būtų naudojamas ir sudėtas tvarkingai; reikalui esant parūpina klasės draugams reikiamas priemones

Kas savaitę išrūšiuoja klasės atliekas (mes klasėje turime 3 spec. dėžės rūšiavimui, į kurias kasdien metame atitinkamas atliekas. Dėžėms prisipildžius, maždaug kas savaitę, vis kitas rūšiuotojas jas išneša paskirstyti į didžiuosius rūšiavimo konteinerius kieme. Už tai mokinys apdovanojamas saldžiu prizu ir pagyrimu)

Kiekvieną savaitę vis kitas - visada pirmas bet kurioje eilėje (taip pat gali ir vesti žaidimus)

Geriau apie įv. išmaniuosius įrenginius nusimanantis mokinys, kuris, prieš klasei pradedant darbą, pvz., kompiuterių klasėje, pirmiausia padeda kitiems įsijungti įrenginius/užduotis ir tik tada pradeda darbą pats

Kartą į savaitę rūpinasi klasės augalais

O kokias pareigas/užduotis savo klasėje esate pasiskirstę Jūs? Pasidalykite savo patirtimi komentarų skiltyje. Labai įdomu, kas pasiteisina, o kas, vis tik, ne :)


Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas