Mokytoja Aurelija MC -> Ekologijos tema alfa klasėje

Labai myliu gamtą - užaugau jos apsupty, todėl, manau, natūralu, kad ilgainiui EKOLOGIJA tapo mano aistra. Dar mokydamasi mokykloje pradėjau domėtis įvairiais "žaliais" sprendimais ir gyvenimo būdu, rūšiavimu, perdirbimo galimybėmis... Pradėjus dirbti mokytoja, atsirado puiki galimybė tuo sukauptu žinių bagažu pasidalinti su mokyklos bendruomene, mokiniais, kartu, nors ir mažais žingsneliais, bet keisti pasaulį. 
 
Mano gimtųjų namų sodas

Su savo mažaisiais alfomis per visus draugystės metus įgyvendinome ne vieną rūšiavimo, energijos taupymo ar perdirbimo projektą, dalyvavome įvairiose akcijose, renginiuose bei konkursuose, kartu skatinome aplinkinius keisti gyvenimo būdą ir į supančią aplinką pažvelgti kitu kampu. Patyrime ir šilto, ir šalto, ne kartą teko susidurti su aplinkinių abejingumu... Tačiau laikui bėgant išmokome nekreipti į tai dėmesio ir pokyčius pradėti pirmiausia nuo savęs...
Žinote ką? Mums pavyko!

Šiame straipsnyje dalinuosi itin sėkmingu energijos (konkrečiai - elektros) taupymo projektu, kuriuo, tikiuosi, rasite noro pasinaudoti ir Jūs. Gi pats Nelson Mandela sakė: "Švietimas yra vienas galingiausių ginklų, kurį galite panaudoti tam, kad pakeistumėte pasaulį". Tad pirmyn :)

Patį elektros taupymo projektą įkvėpė genealiai trumpas video (čia), kuris vaizdžiai parodo, kad net tokie maži žingsneliai, kaip reikiamu metu išjungtas jungiklis, elektros energijos taupymas namie ar biure, paverčia mus kasdieniais herojais. Dėl to su savo alfomis pasirašamė "sutartį", kad nuo šiandien taupysime elektros energiją ir per keliasdešimties užsiėmimų ir specialių pamokų ciklą kryptingai to mokėmės. Pats projektas truko apie tris mėnesius, tačiau vaikai taip įprato taupyti energiją, kad (bent jau mokykloje) tai ėmė daryti savaime. Apie viską nuo pradžių:

SUTARTIS:
Prieš pasirašant susitarimą dėl elektros energijos taupymo, turėjome išsiaiškinti, kodėl tai darome. Mes gyvename išskirtiniais laikais, o mokslininkai akcentuoja, kad per mažiau nei 10 metų turime iš esmės pakeisti savo gyvenimo būdą, nes kitaip nepavyks išvengti gamtinių išteklių nykimo ir katastrofiškos Žemės klimato evoliucijos. Pertraukų metu/po pamokų per savo kompiuterį nuolat leisdavau nuostabaus filmo "Home" ("Namai") ištraukas, kuris atskleidžia nepaprastą mūsų pasaulio grožį, žadina pozityvias emocijas ir natūralų norą vaikų širdelėse išsaugoti savo NAMUS. 


Sutarties pavyzdys

VAIZDINĖS PRIEMONĖS:
Pamokos ir diskusijos elektros taupymo tema buvo nuolat iliustruojamos įtaigiais video įrašais. Geriausiųjų sąrašą pateikiu žemiau (primenu, kad alfa vaikai geriausiai mokosi per vaizdus ir garsus, todėl nevenkite vaizdinės medžiagos. Daugiau informacijos apie alfa mokymo(si) procesą rasite čia).
  • Labai įtaigus ir trumpas video su gera humoro doze "Viltis", kurį rasite čia
  • Sukrečiantis trumpas filmukas, kurio esmė - mūsų laikrodis tiksi. Privalome keistis DABAR.
  • Žaismingai pateiktas video apie žmonių poelgių neigiamą poveikį  planetai.  
  • Smagus projektas nemokamai energijai pasigaminti. Bandėme būrelio metu - labai linksma ir naudinga.  
  • Nors programa skirta darželiams, Kubuš gamtos mylėjojų klube radome daug naudingos informacijos energijos taupymo temomis, nuotaikingų žaidimų ir pamokančių istorijų.  
  • Daugybę naudingos informacijos apie alternatyvius energijos šaltinius, energijos taupymą  galite rasti čia. Kadangi informacija pateikta lietuvių kalba, kompiuterių klasėje mokiniai patys tyrinėjo svetainę, o įgytas žinias viso proceso metu taikė dirbdami su specialiai  energijos taupymo temai paruoštais lapais. Buvo efektyvu ir naudinga.

FILMŲ POPIETĖ
Kaip vieną iš originalesnių momentų svarbiai informacijai perteikti, pasitelkiau filmų popietę: su vaikais vakarop susitikome klasėje, atsinešėme pagalvėlių patogesniam žiūrėjimui, išsikepėme klasėje kukurūzų spragėsių (atsinešiau spraginimo aparatą) ir stebėjome filmą "Echo Planet"("Pasaulio gelbėtojai"). Įdomu tai, kad niekas iki tol jo matęs nebuvo, nes tai - ne itin populiarus ar žiniasklaidoje reklamuotas produktas. Tačiau žinia, kurią filmas neša - nepaprastai svarbi, todėl norėjau ja pasidalinti su mokiniais. Po peržiūros laukė neįprastai rimtas aptarimas, mokiniai uždavinėjo daugybę klausimų (stengėmės kiek įmanoma daugiau jų išsiaiškinti, vaikai patys momentiškai ieškojo dominančios informacijos Google ir Youtube savo telefonuose), dalinosi patirtimi, spėliojo, kaip mes galėtume pradėti taupyti energiją. Susitikus kitą dieną jau buvo galima pastebėti ryškų pasikeitimą mokinių elgesyje. 


KONKURSAS
Taupydami elektros energiją per tuos kelis mėnesius klasės gale turėjome pasikabinę milžinišką "minčių žemėlapį". Kiekvienas prie jo priėjęs galėjo jį papildyti  naujai į galvą šovusiu elektros energijos taupymo būdu. Projektro pabaigoje "minčių lietus"  su mokytojo ir tėvų pagalba buvo išgrynintas, išskirti ESMINIAI elektros energijos taupymo aspektai. Kūrybinio darbo grupėse metu, drauge suformulavome elektros energijos taupymo KLASĖJE žingsnius. Vėliau juos iliustravome vaidybinėmis nuotraukomis, pagaminome koliažą ir dalyvavome konkurse "Taupiausia Klasė". Pavyko užimti prizinę vietą, džiaugėmės saldžiu prizu ir tuo, jog mūsų darbą pozityviai įvertino šimtai žmonių. 
Tačiau svarbiausias momentas čia yra tai, kad į projektą buvo įtraukti VISI klasės mokiniai- KIEKVIENAM nuolat buvo skiriamos vienokios ar kitokios užduotys, leidžiama įnešti savo indėlį ruošiantis projektui, siūlyti idėjas ir padėti jas realizuoti... Dėl šios priežasties dalyvavimas konkurse tik dar labiau stiprino klasės dvasę, skatino rimtai žvelgti į pati energijos taupymo projektą ir įtraukti į tai aplinkinius.

Mūsų suformuluoti elektros energijos taupymo KLASĖJE žingsniai:  👆   👇
  • prieš eidami namo įsitikiname, kad klasėje visur ištraukti elektros prietaisų kištukai;
  • elektros lizduose nepaliekame įjungtų kompiuterių/mobiliųjų telefonų/planšečių įkroviklių;
  • taupome elektrą koridoriuose;
  • jei klasėje karšta, ploniau apsirengiame, o ne jungiame elektrinį ventiliatorių;
  • klasėje naudojame elektros energiją taupančias lemputes;
  • klasėje laikome atitrauktas užuolaidas, kad į kabinetą patektų daugiau natūralios dienos šviesos;
  • namų darbus ruošiame prie lango, kol dar šviesu;
  • skaitydami renkamės tik gerai dienos šviesa apšviestas vietas;
  • pertraukų metu visada išjungiame šviesą klasėje;
  •  jei klasėje šalta, šilčiau apsirengiame, o ne jungiame elektrinį šildytuvą;
  • pakeliui į mokyklą ir grįždami iš jos lipame laiptais, o ne naudojamės liftu;
  • į mokyklą ir iš jos keliaujame dviračiais ar pėsčiomis;
  • suvokiame ir mokome kitus, kad... VISKAS MŪSŲ RANKOSE!
Taigi, apibendrindama noriu pabrėžti, kad alfa kartos vaikai Jus laiko svarbiu pavyzdžiu, mokosi iš Jūsų ir dažnai net kopijuoja Jus. Projektas ar atskiri metodai nesuveiks, jei patys netikėsite tuo, ką darote ir "praplauksite pro jį" tik norėdami "užsidėti pliusiuką" mėnesio veiklos plane... 
Taip, tai ne matematika ar gimtoji kalba, aplinkosaugininkai dar neparuošė standartizuoto testo :) Bet tai nereiškia, jog ekologijos temos yra nesvarbios. Priešingai - susimąstyti ir imti veikti reikia jau dabar, nes gerai išmoktas dailyraštis ar daugybos lentelė nesustabdys globalinio atšilimo. Vaikų įpročius reikia formuoti nuo mažumės, tad pasitelkus fantaziją galima meistriškai integruoti ekologijos temas praktiškai su bet kuriuo mokomuoju dalyku. Sėkmės!

O jei net ir perskaitę šį straipsnį vis dar manote, kad pora pakeistų lempučių ar išjungtas elektros jungiklis nieko nepakeis, siūlau patyrinėti LR Energetikos ministerijos parengtą priemonę ir pažiūrėti informacinį video. VISKAS TIK MŪSŲ PAČIŲ RANKOSE!

Keistis pradėkime nuo savęs.
Dėkojame už Jūsų laiką!

🙏







Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje