Keli matematikos mokymo metodikos akcentai -> pasitikrinimui :)

Matavimo vienetai_svoris_STEM challenge mini projektas mūsų klasėje


Kas yra matematika? 
Esu linkusi remtis paskutiniais dešimtmeciais labiausiai pripažintu matematikos, kaip mokslo apie tvarką apibrėžimu (angl. the science of patterns) (Cohen, 2005). R. Norvaiša (2012), akcentuoja, kad "šiuo atveju sąvoka „tvarka" suprantama bendriausia prasme, kaip bet kuris protu suvokiamas reguliarumas". Pasaulio suvokimas yra galimas tiek, kiek jame galima įžvelgti kažkokią tvarką. Matematinis tvarkos supratimas yra bendras ir ta prasme, kad jos nedomina tiriamą struktūrą sudarantys objektai. D. Keith (1994) matematiką apibūdina taip:  matematikoje svarbūs yra tik ryšiai tarp objektų ir tų ryšių reguliarumas. Kiekviena matematikos sritis nagrineja kurios nors struktūros ryšius tvarkos požiūriu: tvarka tarp skaičių, tvarka tarp formų, judėjimo tvarka, elgesio tvarka ir t.t. Remiantis tuo, noriu akcentuoti, kad tvarka yra būtina ir matematikos pamokoje, net jei kalbame apie pradinukų matematinį ugdymą(-si).
Žemiau išskiriu esminius pradinės mokyklos matematikos mokymo metodikos klausimus ir skatinu tiesiog pasitikrinti, ar viską darote tinkamai. Nepamirškite, Mokytojas - pavyzdys mokiniui. Stenkimės, kad tas pavyzdys būtų tinkamas :)

GEOMETRINIŲ FIGŪRŲ PAVADINIMAI


Labai svarbu ne tik žinoti geometrinių figūrų pavadinimus, bet ir teisingai juos kirčiuoti. Beveik visada klausydama kolegų išgirstu klaidingai kirčiuojant žodį “stačiakampis” ir kitus. 

    Teisingas tarimas yra —>


Mažieji alfos labai imlūs viskam, ką išgirsta, todėl klaidinga mokytojo tartis formuoja klaidą ir mokinių tartyje, ką vėliau būna labai sunku ištaisyti... Teisingos matematinių terminų tarties vaikus privaloma mokyti nuo pat pirmosios jų pažinties su geometrinėmis figūromis dienos (net jeigu Jūs iki šiol to nedarėte ir Jums “nepatogu” taip sakyti). Jūsų atsakomybė— išmokyti teisingai. 

ATKREIPKITE DĖMESĮ, ar teisingai mokote tarti ir kitų geometrinių figūrų  pavadinimus : daugiãkampis, penkiãkampis, šešiãkampis, ketùrkampis, aštuonkam̃pis, trìkampis.
  
SKAIČIŲ RAŠYMAS

1. Skaičiai, žymintys daiktų kiekį, rašomi arabiškais skaitmenimis:
5 vaikai, 2 (dveji) marškiniai, 12 mašinų, 21 puslapis.
2. Skaičiai, žymintys daiktų eilę, gali būti rašomi ir romėniškais, ir arabiškais skaitmenimis:
XXI amžius, XII tomas, II veiksmas; 21 amžius, 12 tomas, 2 veiksmas.
3. Šimtmečių, dramos veiksmų, knygos skyrių, konferencijų eilė paprastai žymima romėniškais skaitmenimis, o metų, dienų, valandų, puslapių, mokyklų, gatvių, numerių eilė – arabiškais skaitmenimis. Be to, arabiškais skaitmenimis paprastai rašomi dideli skaičiai.
4. Žymint eilę arabiškais skaitmenimis, prie jų po brūkšnelio gali būti pridedamos kelintinio skaitvardžio galūnės, ypač sakinyje:
2-a kategorija, 10-as aukštas, 12-oji vidurinė mokykla, 20-asis koncertas.
5. Galūnė pridedama kartu su kamiengalio minkštumo ženklu:
3-iasis (ne 3-asis).
6. Prie romėniškų skaitmenų (pvz.: III, XI, XXV) galūnės nededamos.
7. Dideli skaičiai, pradedant tūkstančiu, gali būti žymimi skaitmenimis ir žodžiais arba jų sutrumpinimais:
10 tūkstančių arba 10 tūkst., 5 milijonai arba 5 mln.
8. Dideli skaičiai žymimi grupuojamais skaitmenimis. Tarp skaitmenų grupių nededamas nei kablelis, nei taškas:
3 000, 15 000.
9. Dešimtainės ir šimtainės trupmenos skiriamos kableliais:
1,5 kg, 22,50 Eur.
10. Jei tekste pateikiami skaičiai turi matavimo vienetą, juos reikėtų rašyti skaitmenimis:
220 kub. m, 22 kv. m, 60 proc.
11. Matavimo vieneto neturintys skaičiai rašomi žodžiais:
Paslaugos kaina sumažėjo tris kartus.
12. Jei tekste pateikiamos kelios skaitinės reikšmės iš eilės, vieneto žymėjimą pakanka rašyti tik vieną kartą po paskutiniojo skaitmens.
   10, 50, 120 Eur. / 5, 7, 9 kg.
13. Svarbu įsidėmėti įvairių matavimo vienetų trumpinių rašybą (ji aktuali sprendžiant tekstinius uždavinius, juos kuriant, dirbant su įvairiomis papildomomis mokymo(-si) priemonėmis): visą sąrašą rasite paspaudę čia.
14. Žymint tam tikras dimensijas, kai reikia nurodyti kokio nors fizinio dydžio santykį su pasirinktos vienetų sistemos pagrindiniais dydžiais, rašomas pasvirasis brūkšnys, o ne žodis „per“, pavyzdžiui, „m/s“ (ne „m per s“).
15. Tarp žodžių, skaičių ir ženklų visada reikia palikti vieno ženklo intervalo tarpą. Tai aktualu renkant tekstą kompiuteriu. Rašydami ranka, natūraliai atskiriame žemiau pateiktus ženklus tarpeliu.
2018 m. lapkričio 15 d.
17 val. 22 min.
t. y.
š. m.
A. Macijauskienė 
Nr. 10
§ 5
90 % 
važiuoja / eina 
16. Tarpai nepaliekami po žodžio, skaičiaus ar ženklo prieš skyrybos ženklus: tašką, šauktuką, klaustuką, dvitaškį, daugtaškį, kablelį, kabliataškį, po atidaromojo skliausto ir prieš uždaromąjį skliaustą.
17. Norint parašyti, kiek kas kainuoja (pvz., „Viena kilovatvalandė kainuoja 0,53 ct”), reikėtų rašyti taip: 
1 kWh – 0,53 ct; už 1 kWh 0,53 ct; 0,53 ct už 1 kWh.
18. Neskaitant teisės aktų, data kituose dokumentuose (sąsiuvinis taip pat laikytinas dokumentu) rašoma trumpuoju būdu, t. y. tarp datos metus, mėnesį ir dieną reiškiančių skaitmenų grupių rašomi brūkšneliai: 2018-04-07
19. Laikas žymimas taip: 
13 val. 15 min., 13.15 val. (arba tik 13.15). Valandos ir minutės atskiriamos ne kableliu, o tašku. Kartais valandos ir minutės atskiriamos dvitaškiu: 13:15.

KAI KURIOS kitos RAŠYMO TAISYKLĖS
Pavyzdys
Paaiškinimai
–10      +15     ≤15      ±15      20±5
Neigiamieji, teigiamieji skaičiai, palyginimo ženklai rašomi be tarpo tarp skaičių (tiek sąsiuvinyje, tiek renkant tekstą kompiuteriu).
10–15 kg
XX–XXI a.
14.30–17.00
Riboms žymėti nuo–iki tarpas tarp skaičių nerašomas.
D = 0,20 cm2
1 min = 60 s
Lygybės ženklas, esantis tarp dviejų dėmenų (skaičių, raidžių ar skaičių ir raidžių), rašomas su tarpais (renkant tekstą kompiuteriu. Sąsiuvinyje tarpo palikti negalima).
50 %, 50 m, 50 kg,

60°, 60′, 60
Tarp skaitinės vertės ir matavimo vieneto paliekamas tarpas.

Išimtis daroma laipsniui, sekundei, minutei – tarp skaičiaus ir matavimo vieneto tarpelio nereikia.
1 h = 60 min = 3600s
Tarptautiniai laiko matavimo vienetai rašomi be taškų.
10 val.
5 min. 15 sek.
Laiko matavimo vienetai, išreikšti lietuviškomis santrumpomis, rašomi su taškais.
M 1:50 000
Žymint mastelį tarp skaičių tarpas nedaromas.
20×30 cm
Nurodant daikto matmenis ar dydžių santykį tarpas nerašomas.
1,5      1,52
35 784;
1 548 255;
118 201 794  
Dešimtainės ir šimtainės skiriamos kableliais.
Dideli skaičiai žymimi grupuojamais skaitmenimis po tris iš dešinės.

Skaičiaus grupės skiriamos tarpeliu, nerašomas nei kablelis, nei taškas.
1000 l
Tūrio matavimo vienetas litras žymimas l (pasviruoju šriftu kompiuteryje)
65 °C,135 °K
Rašoma ne nulis, o ženklelis ° (kodas –prispausti alt ir skaičių klaviatūra surinkti 0176, atleisti). Tarpas paliekamas prieš Celsijaus laipsnio simbolį

Kaip atrodo "Karalienė Matematika"?


↜↜
Tikiuosi, radote kažką naudingo :)
Jei kažkur nurodyta informacija, Jūsų nuomone, neteisinga - informuokite mane komentraruose/asmeniškai - bendrom jėgom redaguosime tekstą.
Sėkmės!

↝↝

Naudota ITERATŪRA: 

  1. Cohen P. J. 2005. Skolem and pessimism about proof in mathematics. Phil. Trans. R. Soc. A p. 363, 2407-2418.
  2. Keith D. 1994. Mathematics: The Science of Patterns. The Search for Order in Life, Mind, and the Universe. Scientific American Library.
  3. Norvaiša R. 2012. Kas yra matematika? Prieiga per internetą: <http://norvaisa.lt/wp-content/uploads/2012/07/konfMoksloVaizd.pdf>.
  4. Pagrindiniai matavimo vienetai. Prieiga per internetą: <https://www.ematematikas.lt/forumas/matavimo-vienetai-t10723.html>.

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje