Keli matematikos mokymo metodikos akcentai -> pasitikrinimui :)
Matavimo vienetai_svoris_STEM challenge mini projektas mūsų klasėje |
Kas yra matematika?
Esu linkusi remtis paskutiniais dešimtmeciais
labiausiai pripažintu matematikos, kaip mokslo apie tvarką apibrėžimu (angl. the science of patterns) (Cohen, 2005). R. Norvaiša (2012), akcentuoja, kad "šiuo atveju sąvoka „tvarka" suprantama
bendriausia prasme, kaip bet kuris protu suvokiamas reguliarumas". Pasaulio suvokimas
yra galimas tiek, kiek jame galima įžvelgti kažkokią tvarką. Matematinis
tvarkos supratimas yra bendras ir ta prasme, kad jos nedomina tiriamą struktūrą sudarantys objektai. D. Keith (1994) matematiką apibūdina taip: matematikoje svarbūs yra tik ryšiai tarp objektų ir tų ryšių reguliarumas.
Kiekviena matematikos sritis nagrineja kurios nors struktūros ryšius tvarkos požiūriu: tvarka tarp skaičių, tvarka tarp formų, judėjimo tvarka, elgesio tvarka ir t.t. Remiantis tuo, noriu akcentuoti, kad tvarka yra būtina ir matematikos pamokoje, net jei kalbame apie pradinukų matematinį ugdymą(-si).
Žemiau išskiriu esminius pradinės mokyklos matematikos mokymo metodikos klausimus ir skatinu tiesiog pasitikrinti, ar viską darote tinkamai. Nepamirškite, Mokytojas - pavyzdys mokiniui. Stenkimės, kad tas pavyzdys būtų tinkamas :)
GEOMETRINIŲ FIGŪRŲ PAVADINIMAI
Labai svarbu ne tik žinoti geometrinių figūrų pavadinimus, bet ir teisingai juos kirčiuoti. Beveik visada klausydama kolegų išgirstu klaidingai kirčiuojant žodį “stačiakampis” ir kitus.
Mažieji alfos labai imlūs viskam, ką išgirsta, todėl klaidinga mokytojo tartis formuoja klaidą ir mokinių tartyje, ką vėliau būna labai sunku ištaisyti... Teisingos matematinių terminų tarties vaikus privaloma mokyti nuo pat pirmosios jų pažinties su geometrinėmis figūromis dienos (net jeigu Jūs iki šiol to nedarėte ir Jums “nepatogu” taip sakyti). Jūsų atsakomybė— išmokyti teisingai.
ATKREIPKITE DĖMESĮ, ar teisingai mokote tarti ir kitų geometrinių figūrų pavadinimus : daugiãkampis, penkiãkampis, šešiãkampis, ketùrkampis, aštuonkam̃pis, trìkampis.
SKAIČIŲ RAŠYMAS
1. Skaičiai,
žymintys daiktų kiekį, rašomi arabiškais skaitmenimis:
5
vaikai, 2 (dveji) marškiniai, 12 mašinų, 21 puslapis.
2. Skaičiai,
žymintys daiktų eilę, gali būti rašomi ir romėniškais, ir arabiškais
skaitmenimis:
XXI
amžius, XII tomas, II veiksmas; 21 amžius, 12 tomas, 2 veiksmas.
3. Šimtmečių,
dramos veiksmų, knygos skyrių, konferencijų eilė paprastai žymima romėniškais
skaitmenimis, o metų, dienų, valandų, puslapių, mokyklų, gatvių, numerių eilė –
arabiškais skaitmenimis. Be to, arabiškais skaitmenimis paprastai rašomi dideli
skaičiai.
4. Žymint eilę
arabiškais skaitmenimis, prie jų po brūkšnelio gali būti pridedamos kelintinio
skaitvardžio galūnės, ypač sakinyje:
2-a
kategorija, 10-as
aukštas, 12-oji vidurinė mokykla, 20-asis koncertas.
5. Galūnė pridedama
kartu su kamiengalio minkštumo ženklu:
3-iasis (ne 3-asis).
6. Prie romėniškų
skaitmenų (pvz.: III, XI, XXV) galūnės nededamos.
7. Dideli skaičiai,
pradedant tūkstančiu, gali būti žymimi skaitmenimis ir žodžiais arba jų sutrumpinimais:
10
tūkstančių arba 10
tūkst., 5 milijonai arba 5 mln.
8. Dideli skaičiai
žymimi grupuojamais skaitmenimis. Tarp skaitmenų grupių nededamas nei kablelis,
nei taškas:
3 000,
15 000.
9. Dešimtainės ir
šimtainės trupmenos skiriamos kableliais:
1,5 kg,
22,50 Eur.
10. Jei tekste
pateikiami skaičiai turi matavimo vienetą, juos reikėtų rašyti skaitmenimis:
220 kub.
m, 22 kv. m, 60 proc.
11. Matavimo
vieneto neturintys skaičiai rašomi žodžiais:
Paslaugos
kaina sumažėjo tris kartus.
12. Jei tekste pateikiamos
kelios skaitinės reikšmės iš eilės, vieneto žymėjimą pakanka rašyti tik vieną
kartą po paskutiniojo skaitmens.
10, 50, 120 Eur. / 5, 7, 9 kg.
13. Svarbu įsidėmėti įvairių matavimo vienetų
trumpinių rašybą (ji aktuali sprendžiant tekstinius uždavinius, juos kuriant,
dirbant su įvairiomis papildomomis mokymo(-si) priemonėmis): visą sąrašą rasite paspaudę čia.
14. Žymint tam tikras dimensijas, kai reikia nurodyti kokio nors
fizinio dydžio santykį su pasirinktos vienetų sistemos pagrindiniais dydžiais,
rašomas pasvirasis brūkšnys, o ne žodis „per“, pavyzdžiui, „m/s“ (ne „m per
s“).
15. Tarp žodžių, skaičių ir ženklų visada reikia palikti vieno ženklo
intervalo tarpą. Tai aktualu renkant tekstą kompiuteriu. Rašydami ranka, natūraliai atskiriame žemiau pateiktus ženklus tarpeliu.
2018 m. lapkričio 15 d.
17 val. 22 min.
t. y.
š. m.
A. Macijauskienė
Nr. 10
§ 5
90 %
važiuoja / eina
16. Tarpai nepaliekami po
žodžio, skaičiaus ar ženklo prieš skyrybos ženklus: tašką,
šauktuką, klaustuką, dvitaškį, daugtaškį, kablelį, kabliataškį, po atidaromojo
skliausto ir prieš uždaromąjį skliaustą.
17. Norint parašyti, kiek kas kainuoja (pvz., „Viena kilovatvalandė
kainuoja 0,53 ct”), reikėtų rašyti taip:
1 kWh – 0,53 ct; už 1 kWh 0,53 ct;
0,53 ct už 1 kWh.
18. Neskaitant teisės aktų, data kituose dokumentuose (sąsiuvinis taip
pat laikytinas dokumentu) rašoma trumpuoju būdu, t. y. tarp datos metus, mėnesį
ir dieną reiškiančių skaitmenų grupių rašomi brūkšneliai: 2018-04-07
19. Laikas žymimas taip:
13 val. 15 min., 13.15 val. (arba tik 13.15).
Valandos ir minutės atskiriamos ne kableliu, o tašku. Kartais valandos
ir minutės atskiriamos dvitaškiu: 13:15.
KAI KURIOS kitos RAŠYMO TAISYKLĖS
|
|
Pavyzdys
|
Paaiškinimai
|
–10
+15 ≤15 ±15
20±5
|
Neigiamieji, teigiamieji skaičiai,
palyginimo ženklai rašomi be tarpo tarp skaičių (tiek sąsiuvinyje, tiek
renkant tekstą kompiuteriu).
|
10–15 kg
XX–XXI a.
14.30–17.00
|
Riboms žymėti nuo–iki tarpas tarp skaičių nerašomas.
|
D = 0,20 cm2
1 min = 60 s
|
Lygybės ženklas, esantis tarp dviejų dėmenų
(skaičių, raidžių ar skaičių ir raidžių), rašomas su tarpais (renkant tekstą kompiuteriu.
Sąsiuvinyje tarpo palikti negalima).
|
50 %, 50 m,
50 kg,
60°, 60′, 60″
|
Tarp skaitinės vertės ir matavimo vieneto
paliekamas tarpas.
Išimtis daroma laipsniui, sekundei, minutei
– tarp skaičiaus ir matavimo vieneto tarpelio nereikia.
|
1 h = 60 min = 3600s
|
Tarptautiniai laiko matavimo vienetai
rašomi be taškų.
|
10 val.
5 min. 15 sek.
|
Laiko matavimo vienetai, išreikšti
lietuviškomis santrumpomis, rašomi su taškais.
|
M 1:50 000
|
Žymint mastelį tarp skaičių tarpas
nedaromas.
|
20×30 cm
|
Nurodant daikto matmenis ar dydžių
santykį tarpas nerašomas.
|
1,5
1,52
35 784;
1 548 255;
118 201 794
|
Dešimtainės ir šimtainės
skiriamos kableliais.
Dideli skaičiai žymimi
grupuojamais skaitmenimis po tris iš dešinės.
Skaičiaus grupės skiriamos
tarpeliu, nerašomas nei kablelis, nei taškas.
|
1000 l
|
Tūrio matavimo vienetas litras žymimas l (pasviruoju šriftu kompiuteryje)
|
65 °C,135 °K
|
Rašoma ne nulis, o ženklelis ° (kodas –prispausti alt ir skaičių klaviatūra surinkti 0176, atleisti). Tarpas paliekamas prieš Celsijaus laipsnio simbolį
|
↜↜
Tikiuosi, radote kažką naudingo :)
Jei kažkur nurodyta informacija, Jūsų nuomone, neteisinga - informuokite mane komentraruose/asmeniškai - bendrom jėgom redaguosime tekstą.
Sėkmės!
↝↝
Naudota ITERATŪRA:
- Cohen P. J. 2005. Skolem and pessimism about proof in mathematics. Phil. Trans. R. Soc. A p. 363, 2407-2418.
- Keith D. 1994. Mathematics: The Science of Patterns. The Search for Order in Life, Mind, and the Universe. Scientific American Library.
- Norvaiša R. 2012. Kas yra matematika? Prieiga per internetą: <http://norvaisa.lt/wp-content/uploads/2012/07/konfMoksloVaizd.pdf>.
- Pagrindiniai matavimo vienetai. Prieiga per internetą: <https://www.ematematikas.lt/forumas/matavimo-vienetai-t10723.html>.
Komentarai
Rašyti komentarą