Kaip motyvuoti vaikus skaityti -> geroji patirtis


"<...> skaitantis žmogus prieš mirdamas nugyvena tūkstančius gyvenimų. Žmogus, kuris niekada neskaito, gyvena tik kartą..."
  Ištrauka iš George R. R. Martin knygos "A Dance with Dragons" (2011)

Skaitymo vakarėlis pajūryje

Tekstas pradėtas itin įtaigia fraze, kuri kartu moko vaikus meilės skaitymui. Meilės, kuri atveria duris į stebuklų ir nuotykių pasaulį, kuri moko empatijos, aktyvina mąstymą... Tiesa, meilė skaitymui vaikams nėra automatiškai įgijamas jausmas. Šį jausmą reikia itin rūpestingai puoselėti, ugdyti, VESTI vaikus į skaitymo džiaugsmo pažinimą. 
Žemiau noriu pasidalinti nuostabiais patarimais*, kurie gali padėti Jums ugdyti alfa kartos vaikų meilę skaitymui ir knygoms. 

Galima išskirti tam tikrus "akcentus", į ką derėtų atkreipti dėmesį ↓

1. Leiskite vaikams rinktis: vaikai kur kas dažniau skaito, jei atsižvelgiama į jų interesus. Alfa kartos vaikams natūraliai norisi patiems kontroliuoti, ką ir kaip skaityti, todėl suteikite daugiau laisvės. 
  • Skaitymas turėtų teikti džiaugsmą. Rekomenduokite vaikams knygas iš tam tikro sąrašo, tačiau nepamirškite sudaryti sąlygas ir patiems pasirinkti norimus skaitinius. Leiskite rinktis įvairius komiksus, populiarią literatūrą, pasiūlykite kokybiškos vaikų periodikos leidinių (literatūrinių žurnalų). Tai padrąsina, motyvuoja, ypač tuos, kurie su klasikinėmis knygomis "nedraugauja". 
Komiksas "Donaldas ir kiti: monstrų vakarėlis ir piktadarys iš laukinės gamtos"
  • Leiskite vaikams pasirinkti ir skaitymo pozą bei vietą.Vaikai mūsų klasėje ne kartą yra skaitę ant grindų, atsigulę, atsisėdę ant suolo, net po suolu. Kaip kam patogiau. Buvo ne tik naudinga, bet ir smagu. 
  • Nevenkite audio knygų. Internete gausu audio pasakų ir kito žanro kūrinių. Sudarykite sąlygas retkarčiais pasirinkti ir šį variantą.
  • Naudokite mobiliąsias programėles išmaniesiems įrenginiams (sąrašą rasite paspaudę čia). „ABCČ lietuviška abėcėlė“ bei kitos pateiktos programėlės padės vaikams greičiau ir lengviau išmokti lietuvių kalbos abėcėlę, skaityti. Taip pat galite išbandyti sąraše nenurodytą programėlę „Little Readers“, skirtą ikimokyklinukų mokymui skaityti. Joje galima kurti lietuviškus žodžius su įgarsinimu ir paveikslėliais. Mokytis skaityti ir sudėlioti žodžius iš skirtingų raidžių padės ir lietuviškos programėlės „Kur pasislėpė žodžiai?“ arba „Klausyk ir rašyk“.
2. Prieinamumas: galimybė skaityti turėtų būti, kone, visur, o knygos (ir kita literatūra) turėtų būti prieinama visose vietose, kuriose lankosi vaikai.
  • Tegul knygos būna visur, matomos, lengvai pasiekiamos. Net jei esate matematikos ar fizikos mokytojas, tai dar nereiškia, kad jūsų kabinete nereikia mažos bibliotekos. Juk tai vienas iš efektyviausių būdų tiems, kurie, pavyzdžiui, greičiau atliko testo užduotis, užsiimti prasminga veikla iki klasės draugai baigs darbą. 
  • Skirtingo sudėtingumo knygos turėtų būti sukrautos kartu. Tokiu būdu vaikai skatinami "išeiti iš savo komforto zonos", pavartyti sudėtingesnes knygas, susipažinti su bibliotekėlės "asortimentu" ir PASIRINKTI, ką skaityti.
  • Jūsų mokiniai gali skaityti jaunesniems vaikams. Dalyvavome šaunioje iniciatyvoje, kurios metu mokiniai kartą per savaitę eidavo į darželį ir grupėse skaitydavo mažiesiems pasirinktas knygas. Nuostabi patirtis abiems pusėms. 
  • Kai mokiniai jaučiasi patogiai skaitymo proceso metu, jie atsipalaiduoja, tad ilgainiui tai tampa įpročiu. Skaitymo erdvė klasėje ir namuose turėtų būti jauki, patogi žadinanti norą joje leisti laiką su knyga. 
  • Tegul erdvė namuose ar klasėje būna papuošta "auksinėmis frazėmis" apie skaitymą. Jų internete gausybė. Tegul vaikai nuolat mato, koks pozityvus žymių žmonių požiūris į skaitymą. Keletas įtaigių pavyzdžių žemiau:
    Išmokti skaityti reiškia įžiebti ugnį. Kiekvienas perskaitytas žodis - kibirkštis. [V. Hugo]
    TODAY A READER, TOMORROW A LEADER (Šiandienos skaitytojas - rytojaus lyderis).
    Skaitydamas niekada nešvaistai laiko.
    Visi mes mėgstame skaityti. Tik kai kas gal dar neatrado savo mylimiausios knygos. Jei tai tu, nenustok ieškoti.
    Vos išmoksti skaityti, tampi laisvas . [
    Frederick Douglass]
    Yra daugybė būdų praplėsti pasaulio suvokimo ribas. Meilė knygoms - geriausias iš jų. [Jacqueline Kennedy]
    Knygos – proto vaikai. [Dž. Sviftas]
    Namai, kuriuose nėra knygų, panašūs į kūną be sielos. [Ciceronas]
    Žmogų visada galima pažinti iš jo skaitomų knygų. [S. Smailsas]
Klasės bibliotekėlė (nuolat pildoma)

3. Palaikymas
: svarbu, kad mokiniai jaustų nuolatinį mokytojos ir šeimos palaikymą skaityti. Nepavyks sužadinti meilės knygai, jei mokytojas pats neskaito ir apie tai nekalba, o grįžus namo tėvai nesirūpina skaito jų vaikas, ar ne. 
  • Skaitymą turime skatinti. Pats geriausias būdas - savo pavyzdžiu. Namuose labai padeda, kai abi su dukra pasiimame iš bibliotekos tą pačią knygą ir pradedame skaityti tuo pačiu metu. Perskaičius diskutuojame apie ją, dalinamės pastebėjimas. Dar vienas variantas - sukuriame alternatyvią savo pabaigą istorijai.  
  • Mokytojas ar vaiko aplinkos suaugusieji turėtų kuo daugiau skaityti garsiai ir demonstruoti taisyklingą tartį, akcentuoti intonacijos svarbą. Labai padeda gyvas skaitymas, kuomet skaitoma keičiant balsus - vaikams labai įdomu klausytis. Kitą kartą galima pasiūlyti jiems skaityti tekstą keičiant balsą prabilus vis kitam veikėjui.
  • E. Leoni pasidalino savo asmenine patirtimi- vaikystėje moteris neturėjo draugų ar šeimos narių, kurie būtų daug skaitę. Bet dauguma jos mokytojų nuolat pasakojo apie savo meilę knygoms, skatino knygas skaityti drauge, rekomendavo gerus skaitinius, todėl tai, dabar sėkmingą projektų vadovę , įkvėpė. Remiantis E. Leoni pavyzdžiu noriu akcentuoti, kad tiek mokytojui, tiek vaiko aplinkos suaugusiesiems svarbu demonstruoti pozityvų pavyzdį: nuolat pasakoti, ką jūs šiuo metu skaitote, kaip vertinate tą kūrinį. Rekomenduokite vaikams jums patikusias knygas (t.y. parodykite, kad suaugusiam įdomu tai, kas įdomu vaikams ir kad suaugę skaito ne vien graudžius romanus).  Tegul vaikai žino, kuo jūs žavitės, ilgainiui jie pradės teikti rekomendacijas jums, o tai tiesiog nuostabu (vaikai tikrai perskaito nuostabių knygų, į kurias mes, suaugę, kartais net neatkreipiame dėmesio. Kai pasinaudojus patarimu perskaitai pasiūlytą knygą, kitą kartą net pasakai "wow").
  • M. Dixon akcentuoja, kad skaitymas NEGALI būti naudojamas kaip bausmė. Skaitymas yra skirtas ne tik mokymuisi, tai labiau privilegija, ypatingas gebėjimas. Todėl vaikai turi būti kryptingai mokomi vertinti skaitymą.
  • Venkite monotoniško perskaitytos knygos pristatymo. Motyvuokite mažuosius skaitytojus parodydami, kad jums labai svarbu tai, kad jie skaito. Yra daugybė alternatyvių būdų, kurie gali pakeisti nusistovėjusį variantą, kuomet mokinys ateina prieš klasę ir tiesiog kalba. Mano mėgiamiausi buvo šie įtraukūs knygos pristatymo būdai, kuriuos patys kūrėme ir per laiką labai pamėgome kartu su savo nerealiaisiais: 
    - Interaktyvus knygos pristatymas: mokiniai sutartu laiku NORIMU būdu paruošia originalų knygos pristatymą. Vieni gamino plakatus, kiti - kompiuterines prezentacijas, treti kūrė trumpus video, buvo ir vaidinimų...Nepaprastai smagiai praleistas laikas, kuris įkvepia skaityti toliau, vaikai išlieka susidomėję klausydamiesi draugų ir taip efektyviai dalinasi gerąja skaitymo patirtimi.


Perskaitytos knygos pristatymai kitaip  ↕


Skaitytojo kepurė

- Skaitytojo kepurė: turėjome klasėje "Skaitytojo kepurę" (buvau pirkusi karnavalinių rūbų išpardavimo metu), kurią užsidėjus vaikas pavirsdavo vienu iš savo perskaitytos knygos personažų. Esmė - vaikas pasirenka vieną iš veikėjų ir pabando įsikūnyti į jį (pamėgdžioti balsą, judesius, papasakoti kokį nutikimą iš knygos taip, tarsi tikrai būtų jame dalyvavęs, t.y. pirmuoju asmeniu). Tikrai būdavo labai smagu. Jei kas nors pristato enciklopedijos tipo literatūrą, tada dar galima papuošti mokinį mokslininko chalatu ar peruku :)

-Perskaitytų knygų baseinas: turėjau klasėje mini pripučiamą baseinėlį (taip pat išpardavimo laimikis). Knygos pristatymo metu kiekvienas vaikas būdavo įmerkęs kojas į vandenį, kurį atstodavo mažyčiai balionėliai su staigmena viduje (kartais tai būdavo mažas saldainiukas, kartais lapelis su anekdotu, mįsle ir pan.). Pristatęs knygą kiekvienas pasiimdavo vieną iš balionėlių, kaip prizą/paskatinimą už atliktą darbą.


- Užduočių stiklainis: buvau pasigaminusi stiklainį-kaliausę, kuri vietoj šieno buvo prikimšta smagiomis užduotimis knygų pristatymui. Prieš pristatant knygą, mokiniai kaskart išsitraukdavo užduotį, kurią turės atlikti pristatymo metu. Keli pavyzdžiai: pristatyk knygą tupėdamas po stalu; pristatyk knygą darydamas pritūpimus po kiekvieno sakinio; pristatyk knygą linksma intonacija; pristatyk knygą piktu tonu; pristatyk knygą stipriai šypsodamasis; pristatyk knygą mosikuodamas rankomis; pristatyk knygą suplodamas po kiekvieno sakinio; pristatyk knygą piešiniu ant lentos; pristatyk knygą šnabždėdamas (visi tokiu atveju sustoja ratu aplink kalbėtoją ir stengiasi išgirsti), pristatyk knygą sakiniais iš 5 žodžių ir t.t. Fantazijai ribų nėra :)

 

"Knygavizijos" žiuri komisijos vertinimo lentelės fragmentas
-"Knygavizija": dainų konkursu paremtas knygų pristatymo būdas. Mokiniai kiekvienas atstovauja tam tikrą šalį (galima išsitraukti, galima susigalvoti pačiam) ir pristato perskaitytą knygą. Likę klasės draugai yra žiuri komisija, kuri vertina knygas (prieš šią veiklą galima susitarti vertinimo kriterijus ir užrašyti juos matomoje vietoje ar demonstruoti ekrane). Lentelėje (pavyzdys apačioje) žymimasi, kiek balsų iš 12 "šalis" skiria kiekvienai knygai - juos reikia išdalinti 12-kai labiausiai  patikusių/sudominusių knygų, visai kaip per Euroviziją. Visiems pabaigus pristatinėti knygas kiekviena šalis nurodo, kiek taškų skyrė konkrečiai knygai. Tokiu būdu išrenkamos knygos favoritės, jas skaičiusieji gali pakomentuoti turinį plačiau, atsakyti į draugų klausimus. Ši veikla labai smagi ir intriguojanti. Vertinami ne vaikai, o konkretūs objektai, todėl ilgainiui mokiniai ima stengtis atrasti tokią knygą, kuri sudomintų ir klasės draugus, vyksta sąmoningas skaitymas, o ne tik skaitymas dėl atsiskaitymo. Tiesa, ši veikla užima vieną pamoką ir ilgiau, tad panašius projektus galima daryti kas tris mėnesiu ar net rečiau, netradicinio ugdymo(-si) dienomis ir pan.

-Interviu: knygos pristatymas vyksta poroje, naudojant iš anksto pasiruoštą klausimyną (aš leisdavau vaikams patiems sugalvoti klausimus ir parengti klausimyno formą). Tada draugas iš draugo ima interviu ir fiksuoja gautus atsakymus. Vienam interviu pasibaigus prasideda kitas - puikus būdas pristatyti knygas nesugaištant daug laiko.

-Radijo laida: pasiūlykite, kad kiekvienas mokinys telefonu įrašytų radijo laidos fragmentą ir garso įrašą su tokiu originaliu knygos pristatymu atsiųstu jums. Būtina sutarti įrašo trukmę, akcentuoti intonacijos reikšmė garso įrašo kokybei ir įtaigumui. Įrašus galima "dozuoti" ugdymo proceso metu paleidžiant 1-ną ar kelis per dieną. Paprasta, įdomu, motyvuoja.


-Televizijos laida: pasiūlykite, kad kiekvienas mokinys telefonu įrašytų TV laidos fragmentą ir video įrašą su tokiu originaliu knygos pristatymu atsiųstu jums. Visiems labai patinka trumpam įsijausti į reporterio vaidmenį, o ką jau kalbėti apie galimybę naudoti išmaniąsias technologijas ugdymo(-si) procese. Patarimas - tokį video apie savo skaitomą/perskaitytą knygą įrašykite ir jūs. Mokytojas - pavyzdys ;)
  • Reguliariai pristatykite vaikams bibliotekos naujienas. Šiame procese gali dalyvauti jūsų mokyklos bibliotekininkas - aplankytkite biblioteką, tegul jis parodo, kaip atrodo naujos knygelės, trumpai jas pristato, tegul vaikai pavarto jas. Taip pat nepamirškite reguliariai pristatyti literatūros vaikams naujienų knygynuose (galima užsiprenumeruoti naujienlaiškį).
  • Kvieskite į klasę vaikų artimuosius, kitus mokytojus, mokyklos administracijos atstovus, žymius žmones skaityti klasėje/salėje/gamtoje vaikams garsiai. Svečias gali atsinešti savo mėgiamiausią vaikystės knygą arba skaityti jūsų pasiūlytą. Skaitymams pasibaigus diskutuokite apie literatūrą, jos reikšmę, tegul vaikai užduoda kiek įmanoma daugiau klausimų. Tegul mato, kad visiems suaugusiesiems yra labai svarbu, jog vaikai skaito. 
4.Kūrybiškumas: kiekviena knyga - ypatinga. Ugdykite meilę ir pagarbą jai kūrybiškai ir tokiu būdu parodykite vaikams, kad skaitymas - tikrų tikriausia "super-galia". 

  • Renkite skaitymo "vakarėlius". Tegul vaikai atsineša pagalvę ir/ar paklotą, mėgstamą pliušinį žaislą ir, žinoma, skaitomą knygą. Tegul vakarėlis vyksta netradicinėje aplinkoje (sporto salėje, lauke, prie upės/ežero/jūros....). Jei įmanoma, neribokite skaitymo laiko. Taip pat bendromis jėgomis su vaikais galite įsirengti "pertraukėlės" vietą su užkandžiais ir/ar gaiviaisiais gėrimais.

Trečiokų skaitymo vakarėlis pajūryje

  • "Savaitės autorius". Suteikite vaikams progą tapti savaitės autoriais - tegul kiekvieną savaitę vienas iš mokinių sukuria ir parašo savo istoriją ir išleidžia knygutę/komiksą.  Penktadieniais savaitės autorius gali savo knygą perskaityti draugams arba tiesiog ja papildyti klasės biblioteką. Esame tai darę net pirmoje klasėje, tik tada vaikų knygutės buvo pripildytos piešiniais, ne žodžiais. Noriu akcentuoti, kad vaikams labai patinka skaityti draugų darbus (patiks ir jums). Tiesa, knygos tekstas turėtų būti redaguotas, t.y. ištaisytos klaidos. Šiam darbui galite paprašyti pagalbos tėvelių.
  • Drauge su kolegomis paskelbkite mokykloje skaitymo mėnesį. Jo metu galima prigalvoti smagiausių veiklų, susijusių su skaitymu, tačiau viena vaikams tikrai patiks -> tegul kiekviena klasė dekoruoja savo kabineto duris pasirinktos knygos viršeliu, detalėmis, simboliais. Tai ne tik smagi kūrybinė veikla, bet kartu ir puikus būdas mokyklos bendruomenei susipažinti su rekomenduojamomis knygomis, pamatyti, kuo gyvena, kuo domisi kolegos.
  • Mokytoja Linda R. siūlo nuostabią veiklą knygos pristatymui: vaikai rengia savo perskaitytos knygos plakatą "IEŠKOMAS"/"WANTED". Jame pateikia vieną iš labiausiai patikusių knygos veikėjų kaip dingusį, pristato jį aprašydami esminius bruožus, nurodo, kokią premiją radusieji gaus ir pan. Plakatus galima kabinti klasėje arba pakeliui į biblioteką. Dar vienas mokytojos siūlomas variantas - kurti knygai tokį plakatą, kaip tai daroma filmams. Tarsi reklamą. Ši ir panaši veikla motyvuoja vaikus skaityti, ugdo kūrybiškumą bei kitus gebėjimus.
  • S. Koclanis siūlo išbandyti skaitymą terapiniam šuniui. Šis metodas, anot pedagogo, itin tinka tiems vaikams, kurie jaučiasi nejaukiai skaitydami garsiai. Aišku, terapinį šunį gali pakeisti bet kuris kitas augintinis ar tiesiog minkštas žaislas. Šiuo atveju, svarbiausia tai, kad skaitant patiriamos pozityvios emocijos, ilgainiui dingsta mokinio-skaitytojo nepasitikėjimas savimi.
  • "Iššūkis" - skirkite mokiniams iššūkį, t.y. per tam tikrą laiką sutarkite VISI perskaityti kokią nors knygą ar komiksą. Tai įvykdžius surenkite filmų popietę: išsikepkite spragėsių, sukurkite klasėje kino teatro nuotaiką ir peržiūrėkite knygos ekranizaciją (aišku, prieš skiriant iššūkį, turite įsitikinti, kad skaitiniui yra pastatytas filmas). Po peržiūros diskutuokite, ar filmas atitiko knygos turinį, kurios vietos tiksliai atkartotos, kurių filme nebuvo. Klauskite, ką vaikai būtų darę kitaip, jei jie būtų filmo kūrėjai, ar peržiūrėta ekranizacija atitiko vaizdinius, kuriuos jie buvo susikūrę galvoje skaitydami, ar tokius veikėjus įsivaizdavo ir pan. 
Filmo peržiūra
  • Pasigaminkite "Balso korteles": vaikai prieš skaitydami garsiai kaskart nežiūrėdami traukia kortelę, kurioje nurodytas veikėjas. Jo balsu reikia "prabilti" skaitant. Patikėkite, būna labai smagu, daug juoko. Balso kortelėse galite nurodyti tokius veikėjus, kaip kaubojus, senukas, maža mergaitė, dainininkas, kunigas, robotas... Galima pridėti ir veiksmų: šnabždėk, juokis, liūdėk, verkšlenk, kalbėk garsiai ir pan.
  • Mokykite įvairių skaitymo strategijų. Čia rasite keletą įdomybių šiuo klausimu (patarimus galima nesunkiai pritaikyti pradiniam ugdymui ar net išbandyti namuose).
Labai tikiuosi, kad radote kažką naudingo. Taip pat, kaip visada, prašau pasidalinti ir savo gerąja patirtimi. Parašykite komentarą ir papasakokite, kaip jūs namuose ar klasėje žadinate vaikų meilę knygai ir skaitymui.
Gero savaitgalio!
<3


"Jūs  galite rasti magiją kur tik pažvelgsite. Tik atsisėskite, atsipalaiduokite - viskas, ko jums reikia - knyga"   [Dr. Seuss]

*Dauguma patarimų paremti asmene patirtimi dirbant su alfa kartos vaikais. Kai kurie remiasi Edutopia.org rastomis aktyvių mokytojų ir tėvų įžvalgomis. 



Komentarai

  1. Straipsnis naudingas. Radau kelis skaitymo skatinimo būdus, kuriuos tikrai naudosiu. Ačiū

    AtsakytiPanaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje