Mokytoja Aurelija MC -> Kūno kultūros pamokos alfa stiliumi


 Dirbant su įvairiaus amžiaus mokiniais, vedant bei organizuojant įvairaus mąsto renginius, teko pastebėti, kad tikrai ne visi mokiniai vienodai mėgsta kūno kultūros pamokas ar aktyvią fizinę veiklą. Dėl šios priežasties man tapo labai svarbu jiems pasiūlyti tokį fizinio lavinimo pamokų turinį, kuris ne tik įtrauktų, bet ir pakankamai motyvuotų mažuosius ir, tuo pačiu, stiprintų juos fiziškai.
  Žemiau noriu pasidalinti išbandytais smagiausiais, o kai kam, galbūt, dar neišmėgintais  žaidimais.



"Akmenys ir vartai"
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje
Trukmė: 5-10 min.
Pritaikymas: judrusis žaidimas, kuris tiks tiek mažiems, tiek vyresniems vaikams. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai (bet išbandyta ir 10-ties vaikų grupėje. Pavyko ;) )
Kaip?: vienas žaidėjas gaudo, o kiti nuo jo bėga. Kai "gaudytojas" pasiveja ir paliečia kurį nors žaidėją, turi pasakyti "vartai" arba "akmuo". Jei pasako "vartai", paliestasis žaidėjas turi nedelsiant sustingti ir stovėti iš kojų sudarydamas vartus bei laukti, kol kitas žaidėjas pralįs jam pro kojas tokiu būdu "išlaisvindamas" jį. Jei gaudytojas pasako "akmuo",  paliestasis žaidėjas turi nedelsiant sustingti ir atsitūpus laukti, kol per jį kas nors peršoks.Tik tada, jei kas nors iš kitų žaidėjų pralenda pro kojas arba peršoka, akmenys ir vartai gali tęsti žaidimą toliau ir bėgioti su visais. 
Versijos: galima įsivesti kitus vaidmenų pavadinimus ir vietoj "vartų" naudoti "tiltas / stalas / urvas" ar pan., o vietoj "akmens" naudoti "žirnis / pupa / centas" ar linksmesnius "arbūzas / moliūgas / duobė" ir pan. Reaguokite į vaikų nuotaiką - jiems tai labai patinka.
Patarimai: kadangi žaidimas tikrai labai judrus, derėtų iš anksto sutarti elgesio taisykles ir įsivesti "spec.signalus". Pavyzdžiui: 1-nas švilptelėjimas švilpuku - per garsiai. 2 švilptelėjimai švilpuku - stabdome žaidimą. 3 ilgi švilptelėjimai švilpuku - sustojame ir atkreipiame dėmesį. Sutariama, kad nesilaikant šio ar panašaus "sandorio", grįžtama į klasę. Pirmą kartą vaikams gali tikrai nepavykti laikytis susitarimų, tačiau ilgainiui jie taip nori žaisti, kad sureaguoja net į tylesnį švilptelėjimą. 

"Mikseris" arba "Šeikas"(pastarąjį pavadinimą sugalvojo (ir tik tokį vėliau naudojo) patys vaikai)
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje (bet galima ir klasėje - išsistumdžius suolus į pasienius).
Trukmė: 5 - 10 min.
Pritaikymas: labai patiks tiek vaikams nuo 5 metų, tiek vyresniems vaikams, tiek ir suaugusiems. Linksmas žaidimas, kuris naudojamas siekiant grupei sudaryti sąlygas truputį atsipalaiduoti. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai.
Kaip?: "Įsivaizduok: kartą prabundi kokteilyje. Kokteilių plaktuvo ašmenys atūžia tavęs link. Tu išvengi susitikimo, tačiau jie vėl slenka tavęs link. Saugokis!" <-- Šią trumpą sceną galima sužaisti. Žaidėjai guli rate ant pilvo. Jie yra "mikseriai". Viduryje guli žaidėjas, kurį stengiasi paliesti kamuoliu rate gulintys "mikseriai". Jei tai pavyksta, žaidėjai pasikeičia vietomis. Jeigu kamuolys nusiridena už rato ribų, viduryje esantis žaidėjas gauna papildomą tašką.
Versijos: -Galima susitarti, kad kiekvienas žaidėjas už įgautą tašką gali pasakyti grupei ar vienam kuriam nors žaidėjui savo norą / anekdotą / rinkti taškus atitinkamam įvertinimui dienyne ir pan. 
-"Mikseriai" taip pat gali atsistoti ir būti atsisukę veidu į rato išorę ir mėtyti kamuolį pasilenkę pro savo kojas. 
-Jeigu yra daug žmonių, galima pasidalinti į dvi grupes. 
-Taip pat galima žaisti su dviem viduryje esančiais žaidėjais (dvigubi ašmenys).
Patarimai: šį žaidimą tinka žaisti tarp keleto labai judrių žaidimų “nusiraminimui“, susitelkimui. Vadovas turėtų pirmas eiti į rato vidurį.

"Zipas ir Zapas"
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje (bet galima ir klasėje - išsistumdžius suolus į pasienius).
Trukmė: iki 15 min. Tačiau užsižaidus esame trukę ir apie 30 min.
Pritaikymas: žaidimas, kuris leidžia ne tik pajudėti, bet kartu itin aktyviai lavina vaikų pastabumą, reakciją, dėmesį, susitelkimą. Galima lengvai panaudoti ir kitų pamokų metu. Žaisti gali tiek žaidėjų , kiek reikia. Esant didesniam kiekiui jų, galima dalinti didelę grupę į keletą mažesnių.
Kaip?: visi dalyviai sustoja ratu. Vadovas visiems parodo lengvą kamuoliuką ir nurodo, kad jis vardu Zipas. Žaidėjai turi mėtyti kamuoliuką vienas kitam garsiai ištardami jo vardą. Kai visiems žaidėjams pavyksta pagauti kamuoliuką ir niekas nepamiršta prieš jį mesdamas ištarti jo vardą (Zipas), vadovas stabdo žaidimą ir įtraukia į jį dar vieną kamuoliuką, vardu Zapas (būtinai kitos spalvos ir / ar dydžio). Toliau žaidžiama taip pat, tik su dviem kamuoliukais. Pratimas baigiamas, kai visiems grupės nariams pavyksta sklandžiai, be klaidų (t.y. nenumetant kamuoliukų, laiku ištariant vardą) žaisti.
Versijos: -Drąsiai keiskite vardus į kitus. 
-Mes esame žaidę ir su spalvomis (balta / juoda) vietoj vardų. 
-Ilgainiui įgudus žaisti, galima įvesti ir trečią ar net ketvirtą kamuoliuką su kitais vardais ar spalvomis. Patikėkite, gera juoko dozė - garantuota.
Patarimai: skirkite šiam žaidimui laiko. Jei liko tik 2-3 minutės iki pamokos/renginio galo, geriau net nepradėti, nes vaikams šis pratimas labai patinka, greit įsijaučiama, tad mažieji gali nusivilti, jei negalės nors kiek ilgiau pažaisti. 

"Ferma / Ūkis"
Vieta: galima žaisti bet kur, kur yra galimybė šiek tiek patriukšmauti.
Trukmė: iki 10 min.
Pritaikymas: labai nuotaikingas žaidimas, kuris labiausiai patinka vaikams iki 10 metų. Jį taip pat galima panaudoti norint grupę susikrstyti į trejetus / ketvertus tolimesnėms užduotims ar žaidimams pamokoje. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai (bet išbandyta tiek su mažesne, tiek su gerokai didesne vaikų grupe. Pavyko! ).
Kaip?: kiekvienas žaidėjas gauna naminio gyvūno pavadinimą (jis paskiriamas žodžiu arba duodama išsitraukti kortelę su paveiksliuku ar žodžiu). Vienodus pavadinimus / paveiksliukus gauna trys arba keturi žaidėjai grupėje. Davus pradžios signalą, visi žaidėjai turi skleisti savo gyvūnui būdingus garsus ir tokiu būdu susirasti kitus du / tris žaidėjus. Pirmas susitikęs trejetas / ketvertas laimi. 
Versijos: žaidimą nesunkiai galima pavadinti "Zoo" arba "Džiunglės" ir pateikti egzotiškesnių žvėrių pavadinimus. Būkite originalūs ir keiskite žaidimo "rėmus" pagal pamokos temą ;)


"Taksi"
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje (bet galima ir klasėje - išsistumdžius suolus į pasienius).
Trukmė: iki 10 min.
Pritaikymas: žaidimas, kuriuo kartais lengvai galima pakeisti apšilimą ar tiesiog naudoti kaip aktyvų intarpą pamokoje. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai. Bet įmanoma pritaikyti ir didesnei grupei.
Kaip?: vaikus pasirinktu būdu suskirstykite po tris / po keturis. Du vaikai "taksistai" susikabina rankomis, trečiasis / ketvirtasis vaikas - "keleiviai", atsistoja viduryje sukabintų rankų. Taksistams užrišamos akys, o keleiviai nurodo, kur tiksliai reikia nuvažiuoti. Po to galima keistis vaidmenimis.
Versijos: žaidimo metu galima pasirinkti bet kurią transporto priemonę (laivas, lėktuvas, visureigis, autobusas ir t.t.) ir pagal tai skirti vaidmenų pavadinimus. Atsižvelkite į vaikų nuotaiką ar į pamokos temą. 
Patarimai: vietas, kur derėtų nuvažiuoti, kiekvienas "taksi" turėtų žinoti iš anksto (paskiria vadovas arba leidžiama išsitraukti pavadinimus lapeliuose). Tai reikalinga tam, kad būtų "paskirstytas eismas po gatvę". Tokiu būdu išvengiama specialiai daromo trankymosi vieniems į kitus, vaikai turi konkretų tikslą ir stengiasi kiek įmanoma tiksliau ir greičiau jį pasiekti. Vietas, kurias reikės pasiekti, galima iš anksto pažymėti užrašais ant sienų ar kitų objektų.

"Balionų mūšis"
Vieta: galima žaisti bet kur, kur yra galimybė šiek tiek patriukšmauti ir bėgioti.
Priemonės: balionai ir juostelės / kaspino jiems pririšti.
Trukmė: iki 10 min.
Pritaikymas: ypač judrus ir azartiškas žaidimas. Labiausiai tinkamas vaikams nuo 8 metų (nes, maždaug, tada jie jau būna įgiję drausmės ir tinkamo elgesio įgūdžių, pramokę sąžiningai dalyvauti žaidimuose. Optimalus grupės dydis yra iki 25 žaidėjų.
Kaip?: vaikų grupė pasirinktu būdu padalinama į dvi komandas. Kiekvienam komandos nariui prie alkūnės pririšamas pripūstas balionas ir komandos su balionais "kaunasi". Jei kurio nors dalyvio balionas susprogsta, jis iškrenta iš žaidimo. Laimi ta komanda, kurioje lieka nensusprogusių balionų.
Versijos: balionai gali būti skirtingų spalvų ar net formų. 
Patarimai: būtinai turėkite paruošę veiklos tiems vaikams, kurie iškrito iš žaidimo. Nepaisant to, kad balionai išsprogdinami gana greitai, vaikai ne visada nori tiesiog stovėti ir palaikyti komandos draugus, būna ir tokių, kurie labai nusimena. Siekiant apsidrausti, galite turėti įmantrių baliono spalvinimo / dekoravimo užduočių bei priemonių; nurodyti pažaisti mini žaidimą su balionais (pavyzdys čia) ir pan. 

"Gyvatės"
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje.
Trukmė: iki 5 min.
Pritaikymas: judrusis žaidimas, kuris tiks tiek mažiems, tiek vyresniems vaikams. Jis gali būti naudojamas tiek kaip apšilimas, tiek kaip veikla judriai pertraukėlei, tiek kaip pamokos užbaigimo variantas. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai. 
Kaip?: pasirinktu būdu suskirstykite vaikus į norimo dydžio grupes - tegul jie sustoja į voreles prie (menamos) linijos. Atkarpos pabaigoje tiesiai prieš kiekvieną vorelę padėkite po kokį nors objektą (kūgį, kėdę, vėliavėlę ar paprasčiausią batą :) ). Po signalo pirmasis vaikas vorelėje bėga iki daikto atkarpos gale, apibėga jį, grįžta prie savo vorelės, "prisijungia" kitą narį ir vėl bėga prie daikto, drauge susikabinę jį apibėga ir grįžta prie vorelės. Taip jungiamasi tol, kol visa "Gyvatė" apibėgusi objektą atkarpos pabaigoje, grįžta prie starto linijos. Laimi greičiausia gyvatė.
Versijos: galima keisti žaidimo pavadinimą į "Sliekas" arba "Kirminas".
Patarimai: pasirinktus objektus vieną nuo kito derėtų statyti didesniu atstumu (jei yra galimybė), siekiant išvengti "Gyvačių" ginčo ar net susidūrimo juos apibėgant.


"Minų laukas"
Vieta: geriausia žaisti pievoje / salėje (bet galima ir klasėje - išsistumdžius suolus į pasienius).
Trukmė: iki 15 min.
Priemonės: akies raiščiai trečdaliui žaidėjų.
Pritaikymas: intriguojantis, susikaupimo, geros koordinacijos ir puikios nuotaikos žaidimas, kuris tinka bet kokio amžiaus ir pasirengimo žaidėjams. Puikiai tiks tiek pradedant, tiek užbaigiant pamoką, tiek kaip pertraukėlė tarp kitų veiklų. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai. 
Kaip?: žaidėjai pasirinktu būdų padalinami į tris grupes. Viena grupė yra "minos" ir ramiai stovi žaidimo lauke pasirinktoje vietoje. Kita grupė yra "kareiviai", kurie stengiaisi saugiai pereiti minų lauką, tačiau jų akys užrišamos iš anksto, tad jie nežino, kur tos minos stovi. Trečia grupė yra "generolai", kurie stovi kitame lauko gale ir stengiasi nurodyti kareiviams saugų kelią per minų lauką pas juos. Jei kareivis atsitrenkia į miną, abu sprogsta. 
Versijos: -Iš pradžių kareiviai gali eiti po vieną per minų lauką, vėliau galima pabandyti leisti visiems būrio nariams bėgti kartu. 
-Taip pat galima apsunkinti žaidimą su sąlyga, kad vienam kareiviui susidūrus su mina, visi kareiviai grįžta į pradžią ir bando pereiti lauką iš naujo.
Patarimai: derėtų šiam žaidimui skirti pakankamai laiko, kad grupės galėtų pasikeisti vietomis. Tada visi turėtų galimybę patirti kiekvieną situaciją, įsijausti į ją. 
Minų lauką darykite kuo mažesnėje srityje, glaudų, kad jį būtų kiek įmanoma sunkiau (ir smagiau) įveikti. 

"Skardinių kvadratas"
Vieta: kvadrato žaidimo aikštelė.
Trukmė: 15 min.
Priemonės: Kamuolys ir tiek skardinių, kiek yra žaidėjų.
Pritaikymas: puikus variantas klasikinio žaidimo paįvairinimui (kartais tiesiog nusibosta nuolat daryti tą patį :) ). Žaidėjų skaičius neribojamas. 
Kaip? Žaidimo aikštelė padalinama kaip kvadrato žaidimui. Žaidėjai pasirinktu būdu padalinami į dvi komandas. Kieviename aikštelės gale didesniu atstumu viena nuo kitos pastatoma tiek skardinių (kėglių,  kūgių, buteliukų su vandeniu ar pan.), kiek komandoje yra žaidėjų. Komandos užima savo aikštelės dalį ir žaidimo eigoje negali iš jos išeiti. Žaidimo tikslas - numušti kuo daugiau kitos komandos skardinių. Savo skardines (esančias už komandos kvadrato dalies) žaidėjai gina stengdamiesi sugauti ar numušti kamuolį. Skardinė yra numušta, nesvardu ar kamuolys pataikė tiesiai į ją, ar nuo ko nors atsimušęs. Komandos gauna kamuolį paeiliui. Po 15 min. žaidimas baigiasi ir laimi ta komanda, kuri numušė daugiau skardinių.
Versijos: jei yra daug žaidėjų, galima žaisti su dviem kamuoliais.
Patarimai: patogiausia, kai skiriasi jūsų pasirinktų priemonių spalvos. 


"Šokanti meška"
Vieta:  geriausia žaisti pievoje / salėje (bet galima ir klasėje - išsistumdžius suolus į pasienius).
Trukmė: iki 10 min.
Priemonės: virvė.
Pritaikymas: judrusis žaidimas, kuris tiks tiek mažiems, tiek vyresniems vaikams. Jis gali būti naudojamas tiek kaip apšilimas, tiek kaip veikla judriai pertraukėlei, tiek kaip pamokos užbaigimo variantas. Optimalus grupės dydis yra ~15 - 25 žaidėjai. 
Kaip?: pasirinktu būdu išrenkama "meška". Virvė gana laisvai priršama prie medžio kamieno / stulpo, kad meška galėtų aplinkui jį suktis (neužveržiant kilpos). Ji laikosi už virvės galo. Kiti žaidėjai turi bėgioti apilnkui medį ne toliau kaip per meškos ištiestą ranką. Jei meška paliečia kurį nors žaidėją, jis taip pat tampa meška ir viena ranka susikabina su meška, o kita gaudo likusius žaidėjus.
Versijos: "meškos" vaidmuo gali būti pakeistas bet kuriuo kitu.
Patarimai: įsitikinkite, kad virvė surišta tvirtai. Šaim žaidimui šokdynės netinka (ne vieną esamę sugadinę). 


Šiam kartui tiek 

👌


Ilgą laiką vedžiau vaikams kūno kultūros pamokas ir kitas judrias veiklas, tad šie žaidimai tapo neatsiejama mūsų ugdymo(-si) proceso dalimi. Tikiuosi, radote gerų idėjų :) 
Žinote gerą žaidimą kūno kultūros pamokoms praturtinti? 
Pasidalinkite juo komentarų skiltyje 

👍

👍

👍




Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje