Mokytoja Aurelija MC -> "Minecraft" matematika
"Minecraft“ MATEMATIKA
Žodis, kuris
vienu metu man jau rėžė ausį, o pamatytas „kubelinis“ pasaulis tiesiog nervino.
Šio žaidimo pilna visur, kur yra vaikų (kurie gali naudotis mobiliuoju telefonu
arba nors kartą yra žiūrėję „Youtube“). Tačiau visai neseniai dukros paprašiau
papasakoti plačiau ir giliau apie pačią žaidimo esmę ir koncepsiją (tam, kad suprasčiau, ar ji žaidžia sąmoningai, ar tiesiog bergždžiai
maigo mygtukus). Stebėdama staiga paraudusius dukros skruostus, jos įsijautimą,
atsiradusius nebūdingus gestus ir
begalinį norą man perteikti tai, kas taip artima vaikams, suvokiau, kad tai – daugiau nei
žaidimas. Tai tarsi atskiras pasaulis, kuriame šiandien daugybę laiko
praleidžia milijonai įvairaus amžiaus vaikų visame pasaulyje. Tada man
toptelėjo, jog „Minecraft“, gerai apgalvojus, gali tapti įdomia „terpe“mokymui(-si).
Kadangi vaikai
juo taip žavisi, „Minecraft“ galima nesunkiai pasitelkti organizuojant, turbūt,
visų dalykų pamokas. Apie tai tikrai dar rašysiu ateityje, na o šiandien noriu
pasidalinti atviros matematikos pamokos detalėmis. Gal rasite kažką, ką galėsite
pritaikyti ugdydami šiuolaikinius vaikus. Patikėkite, tikrai verta nors kažką
pabandyti , nes tokia mokymo(-si) forma paverčia net sudėtingiausias temas „lengvai
įkandamomis“ ir net smagiomis.
Visą savaitę
įvairiausių pamokų metu mus lydėjo „Minecraft“ ir su juo susijusios užduotys
bei veiklos. Sprendėme galvosūkius, lankstėme įvairių pasaulių kubus,
spalvinome žaidimo iliustracijas, pasakojome istorijas, žiūrėjome video ir t.t.
Atėjo metas pakviesti į pamoką svečių. Prieš porą dienų pristačiau mokinių tėvams ir
kolegoms kvietimą. Kurį laiką kitų klasių mokiniai pertraukų metu vis landžiojo
pasiteirauti, kaip čia įmanoma, kad mes mokomės žaidimo pagalba. Patikėkit,-
sakydavau,- tai dar ir labai smagu!
Aišku, mano mokiniai buvo pakylėti ir motyvuoti visą savaitę, jautėsi ypatingi
ir išskirtiniai, gyrėsi draugams ir už mokyklos ribų.
DIDŽIOJI DIENA
Prieš pamoką buvo
reikalingas spec.klasės paruošimas, kuris man užtruko apie 10 min. Jo metu
vaikų klasėje nebuvo, nes reikėjo: paruošti kompiuterį su pamokos įžangine
dalimi bei medžiaga įsivertinimui; įjungti per projektorių „Minecraft“ žaidimo ištrauką (kaip foną iki
pamokos pradžios); sustatyti iš vaikų pagamintų kubelių 3 „mini pasaulius„ o
kiekvieno jų centre išdėlioti jau mano pačios pagamintus kubelius su pamokos
uždavinio fragmentais; išslapstyti vokus
su labirinto užduotimi po lenta / suolu / mokytojos stalu; dienos pradžioje suolus
jau buvau išrikiavusi į tris ilgas linijas (vaikams labai patiko šis
variantas).
12:30
Pasisveikinimas .Pradžia.
Kadangi atviroje
pamokoje sulaukėme gausaus svečių būrio, mačiau kai kurių vaikų veiduose pasimetimą. Todėl
žaismingai pasiūliau vieną vienintelį kartą atsisukti į klasės galą, kur
svečiai sėdėjo, pasisveikinti ar pamojuoti jiems ir vėl atsigręžus į mane nuo
dabar įsivaizduoti, kad klasėje nieko be mūsų daugiau nėra. Siekiant „pagauti“
jų dėmesį, ketivirtokai buvo nedelsiant sukviesti į klasės priekį. Čia per įvairius
atsakymus į su žaidimu susijusius klausimus vaikai PATYS išsiaiškino šios dienos „misijos“
esmę, t.y., ką veiksime ir kodėl (gi visą savaitę mokėmės matematikos per šį
žaidimą, todėl atėjo metas parodyti, kaip mums sekėsi).
12: 35 Grupių sudarymas.
Judriausias
mokinys viso mūsų įvadinio pokalbio metu „maišė“ lapelius, su „Minecraft“
kubeliais (kad būtų „užsiėmęs“), kurie turėjo paskirsrtyti mokinius į 3
komandas. Kiekvienas „pasaulis“ (suolų eilė) jau buvo pažymėtas atitinkamu
simboliu (deimanto / smaragdo / dinamito kubais), tokius pačius simbolius
reikėjo išsitraukti ir nueiti į atitinkamai pažymėtą pasaulį. Susėdus vaikai vėl patys
pasakojo apie žaidimą ir su juo susijusias detales, apibūdino objektus, kurie sudarė
kiekvieno iš jų pasaulį.
12:39 Pamokos
uždavinio formulavimas.
Pamokos uždavinys
efektyviausias tada, kai jį suformuluoja / atranda / išmąsto patys vaikai. Dėl
šios priežasties, stengiuos kaskart sudaryti sąlygas vaikams patiems dalyvauti
ugdymo(-si) proceso organizavimo procese. Priešingu atveju, kam tada išvis
nurodyti pamokos uždavinį, jei jis „eina sau“, jūs dirbat sau, o mokiniai
pasirenka dar kitą kelią. Taigi, būtent šioje vietoje kiekvienai grupei buvo
duotas ženklas surasti („iškasti“) atitinkamą objektą (dinamito / smaragdo / deimanto kubą).
Sunku nebuvo. Man paprašius pakratyti kubus, vaikai spėliojo, kas
viduje. Galop, leidau patikrinti. Radusi padriką sakinį kiekviena grupė garsiai
jį įvardijo, akcentaco, kad jis nelogiškas. Tada nurodžiau, kad taip ir turėjo
būti, nes kiekviena grupė turi tik dalelę sakinio. Pasiūliau grupėms susivienyti
ir pabandyti „suklijuoti“ jį. Vaikai labai greitai ir draugiškai sudėliojo
sakinį, vienas jų garsiai jį perskaitė. Man paklausus, kas tai per sakinys, beveik
iškart buvo nurodyta, jog tai pamokos uždavinys.
12:41 Temos atskleidimas
Įvadą į šios
dienos darbą tiesiog nuostabiai padarė vienas mokinių, kuriam iš anksto buvo skirta namų užduotis – trumpai ir aiškiai pristatyti „Minecraft“ žaidimo esmę
ir principą. Pristatymo forma buvo laisva. Mokinys pasirinko Powerpoint prezentaciją. Žiūrovai
buvo įsitraukę, vaikai stebėjo net išsižioję, reikiamu metu papildė klasės draugą,
diskutavo.
12:45 Apvalių
dešimčių dalyba - diferencijuotas
darbas.
Atsidėkodama už
puikų pristatymą, kiekvienai grupei įteikiau po ritinį su A3 formato spalvinimo užduotimi (nors ritiniai buvo identiški, iš anksto buvau pasiruošusi „stipresnį“
variantą, t.y., 3-čią, kurį momentiškai galėsiu skirti grupei, kurion „sukris“ daugiau gabesnių
narių. Nors užduotis šiek tiek sudėtingesnė, tačiau lygiai tokia pat patraukli
ir įtraukianti, niekas to net nepastebėjo, o vaikai buvo užsiėmę pagal savo
pasiekimų lygį).
12: 54 Apvalių
dešimčių daugyba – diferencijuotas darbas.
Vos baigė, kiekviena grupė tiesiog turėjo prieiti prie manęs ir atsiimti užuominą,
kur ieškoti kitos misijos. Užuominos buvo užrakintos „Minecraft“ skrynioje. Norint ją atrakinti, reikėjo
bendradarbiaujant atlikti gana sudėtingą daugybos iš apvalių dešimčių veiksmą.
Jį atlikę vaikai sužinojo, kur slepiasi jų kita užduotis
(t.y. atplėšė vokelį ir ten rado žodį). Visi drauge skuosdavo
prie atitinkamos vietos ir ten rado vokus.
12:58 Loginio
mąstymo ugdymas.
Kiekviename taške
buvo toks pats vokas su labirintais kiekvienam. Kiekvienas grupės narys asmeniškai
bandė jį įveikti, t.y. „repetavosi“. Už kiekvieną suklydimą, nusibraukė vieną
gyvybę. Pasipraktikavę vaikai turėjo taip atlikti mano paduotą „didįjį labirintą“, kad nebūtų nė karto
suklįsta. Azartas šioje vietoje buvo sukilęs iki lubų – išrinktas braižytojas
atsargiai brėžė liniją, o likę draugai pagal savo išankstinius brėžinius numatę
tolesnę kryptį ar „posūkį“ komentavo, ką daryti toliau. Buvo laaabai smagu
stebėti tokį efektyvų bendradarbiavimą.
-
Kadangi
numačiau, jog spalvinimo užduotį grupėms seksis atlikti nevienodai sparčiai,
buvau paruošusi papildomų smagių ir suktų užduočių gabiems ir greitiems
vaikams. Pradėti jas spėjo didžioji dauguma (kiti pradėjo ir kitą variantą), tačiau korteles vis tiek išdalinau
visiems (užbaigimui namie ar per pertrauką, nes susidomėjimas buvo didžiulis).
13:03 Pristatomi
namų darbai.
Vaikai gavo
nepaprastai intriguojančią užduotį namams. Pamėginkite atspėti, kokią pasidalindami
savo nuomone komentaruose ;)
13:06 Pamokos apibendrinimas
. Kūrybiškumo ir kritinio mąstymo ugdymas.
Skaidrių prezentacijos pagalba labai efektingai apibendrinome pamoką, prisiminėme pamokos uždavinį ir
žaidimo esmę. Vaikai toliau noriai aiškino, kas yra kiekvienas mano rodomas
objektas. Tuo metu kiekvienam vaikui keli mokiniai išdalino nedideles „Crafting table“ (kūrybos
lenteles) .
Pasiūliau įsivertinti. Ir ne bet kaip. Už kiekvieną sėkmingai įgyvendintą pamokos dalį, mokinys asmeniškai vertino savo darbą ir atitinkamai į lentelę įsidėjo (piešė) arba ne „brangenybių“ (įsidedame deimantą (jei gerai atlikta daugyba); smaragdą (dalyba), ametistą (labirintas), aukso luitas (komandinis darbas)). Skyriau užduotį – galutiniame langelyje namuose sukurti „vienintelį ir nepakartojamą„ objektą, kuris gautųsi žaidime sujungus vaiko „sukolekcionuotus“ daiktus. Dauguma nekantravo tai padaryti čia ir dabar.
Pasiūliau įsivertinti. Ir ne bet kaip. Už kiekvieną sėkmingai įgyvendintą pamokos dalį, mokinys asmeniškai vertino savo darbą ir atitinkamai į lentelę įsidėjo (piešė) arba ne „brangenybių“ (įsidedame deimantą (jei gerai atlikta daugyba); smaragdą (dalyba), ametistą (labirintas), aukso luitas (komandinis darbas)). Skyriau užduotį – galutiniame langelyje namuose sukurti „vienintelį ir nepakartojamą„ objektą, kuris gautųsi žaidime sujungus vaiko „sukolekcionuotus“ daiktus. Dauguma nekantravo tai padaryti čia ir dabar.
13:12 Įvertinimas. Mokymosi motyvacijos kėlimas.
Įvertinimus šią
pamoką taip pat rašiau netradiciškai. Kiekvienam baigiant rinkti gėrybes (piešti)
į „crafting table“, ėmiau dalinti „įvertinimus“, kuriuos reikėjo atkoduoti.
Sėkmingai užduotį atlikę mokiniai rado
frazę: „Puikiai darbuojiesi. Taip ir
toliau.“
13:15 Pamokos
pabaiga. Tiksliai laiku. Sklandžiai. Didžiuojuosi savo klase <3
Ant kiekvieno žiūrovo kėdės buvau iš anksto palikusi po simbolinę vertinimo lentelę. Po pamokos sugrįžusiuose lapeliuose su vaikais radome daugybę nuostabių žodžių ir vienintelę pastabą (būti pasidrožus pieštukus iš anksto). Šioje vietoje iškart noriu akcentuoti, kad spalvinti turėjome su flomasteriais - tiesiog nepagalvojau to pabrėžti kai vaikai gavo užduotį :)
Kaip jau minėjau anksčiau, pabandykite atspėti, kokie buvo namų darbai? Jei sulauksime bent dvidešimties pasisakymų, "išduosime paslaptį" :)
Sėkmės!
Komentarai
Rašyti komentarą