Mokytoja Aurelija MC -> "Minecraft" matematika


"Minecraft“ MATEMATIKA

Žodis, kuris vienu metu man jau rėžė ausį, o pamatytas „kubelinis“ pasaulis tiesiog nervino. Šio žaidimo pilna  visur, kur yra  vaikų (kurie gali naudotis mobiliuoju telefonu arba nors kartą yra žiūrėję „Youtube“). Tačiau visai neseniai dukros paprašiau papasakoti plačiau ir giliau apie pačią žaidimo esmę ir koncepsiją  (tam, kad suprasčiau, ar ji  žaidžia sąmoningai, ar tiesiog bergždžiai maigo mygtukus). Stebėdama staiga paraudusius dukros skruostus, jos įsijautimą, atsiradusius nebūdingus  gestus ir begalinį norą man perteikti tai, kas taip artima vaikams, suvokiau, kad tai – daugiau nei žaidimas. Tai tarsi atskiras pasaulis, kuriame šiandien daugybę laiko praleidžia milijonai įvairaus amžiaus vaikų visame pasaulyje. Tada man toptelėjo, jog „Minecraft“, gerai apgalvojus, gali tapti  įdomia „terpe“mokymui(-si).


Kadangi vaikai juo taip žavisi, „Minecraft“ galima nesunkiai pasitelkti organizuojant, turbūt, visų dalykų pamokas. Apie tai tikrai dar rašysiu ateityje, na o šiandien noriu pasidalinti atviros matematikos pamokos detalėmis. Gal rasite kažką, ką galėsite pritaikyti ugdydami šiuolaikinius vaikus. Patikėkite, tikrai verta nors kažką pabandyti , nes tokia mokymo(-si) forma paverčia net sudėtingiausias temas „lengvai įkandamomis“ ir net smagiomis.

Visą savaitę įvairiausių pamokų metu mus lydėjo „Minecraft“ ir su juo susijusios užduotys bei veiklos. Sprendėme galvosūkius, lankstėme įvairių pasaulių kubus, spalvinome žaidimo iliustracijas, pasakojome istorijas, žiūrėjome video ir t.t. Atėjo metas pakviesti į pamoką svečių. Prieš porą dienų pristačiau mokinių tėvams ir kolegoms kvietimą. Kurį laiką kitų klasių  mokiniai pertraukų metu vis landžiojo pasiteirauti, kaip čia įmanoma, kad mes mokomės žaidimo pagalba. Patikėkit,- sakydavau,- tai dar ir  labai smagu! Aišku, mano mokiniai buvo pakylėti ir motyvuoti visą savaitę, jautėsi ypatingi ir išskirtiniai, gyrėsi draugams ir už mokyklos ribų.


DIDŽIOJI DIENA

Prieš pamoką buvo reikalingas spec.klasės paruošimas, kuris man užtruko apie 10 min. Jo metu vaikų klasėje nebuvo, nes reikėjo: paruošti kompiuterį su pamokos įžangine dalimi bei medžiaga  įsivertinimui;  įjungti  per projektorių  „Minecraft“ žaidimo ištrauką (kaip foną iki pamokos pradžios);  sustatyti iš  vaikų pagamintų kubelių 3 „mini pasaulius„ o kiekvieno jų centre išdėlioti jau mano pačios pagamintus kubelius su pamokos uždavinio fragmentais;  išslapstyti vokus su labirinto užduotimi po lenta / suolu / mokytojos stalu; dienos pradžioje suolus jau buvau išrikiavusi į tris ilgas linijas (vaikams labai patiko šis variantas).  

12:30 Pasisveikinimas .Pradžia.
Kadangi atviroje pamokoje sulaukėme gausaus svečių būrio, mačiau  kai kurių vaikų veiduose pasimetimą. Todėl žaismingai pasiūliau vieną vienintelį kartą atsisukti į klasės galą, kur svečiai sėdėjo, pasisveikinti ar pamojuoti jiems ir vėl atsigręžus į mane nuo dabar įsivaizduoti, kad klasėje nieko be mūsų daugiau nėra. Siekiant „pagauti“ jų dėmesį, ketivirtokai buvo nedelsiant sukviesti į klasės priekį. Čia per įvairius atsakymus į su žaidimu susijusius klausimus  vaikai PATYS išsiaiškino šios dienos „misijos“ esmę,  t.y., ką veiksime ir kodėl (gi visą  savaitę mokėmės matematikos per šį žaidimą, todėl atėjo metas parodyti, kaip mums sekėsi).

Judriausias mokinys viso mūsų įvadinio pokalbio metu „maišė“ lapelius, su „Minecraft“ kubeliais (kad būtų „užsiėmęs“), kurie turėjo paskirsrtyti mokinius į 3 komandas. Kiekvienas „pasaulis“ (suolų eilė) jau buvo pažymėtas atitinkamu simboliu (deimanto / smaragdo / dinamito kubais), tokius pačius simbolius reikėjo išsitraukti ir nueiti į atitinkamai pažymėtą pasaulį. Susėdus vaikai vėl patys pasakojo apie žaidimą ir su juo susijusias detales, apibūdino objektus, kurie sudarė kiekvieno iš jų pasaulį.

12:39 Pamokos uždavinio formulavimas.
Pamokos uždavinys efektyviausias tada, kai jį suformuluoja / atranda / išmąsto patys vaikai. Dėl šios priežasties, stengiuos kaskart sudaryti sąlygas vaikams patiems dalyvauti ugdymo(-si) proceso organizavimo procese. Priešingu atveju, kam tada išvis nurodyti pamokos uždavinį, jei jis „eina sau“, jūs dirbat sau, o mokiniai pasirenka dar kitą kelią. Taigi, būtent šioje vietoje kiekvienai grupei buvo duotas ženklas surasti („iškasti“) atitinkamą objektą (dinamito / smaragdo / deimanto kubą).




Sunku nebuvo. Man paprašius pakratyti kubus, vaikai spėliojo, kas viduje. Galop, leidau patikrinti. Radusi padriką sakinį kiekviena grupė garsiai jį įvardijo, akcentaco, kad jis nelogiškas. Tada nurodžiau, kad taip ir turėjo būti, nes kiekviena grupė turi tik dalelę sakinio. Pasiūliau grupėms susivienyti ir pabandyti „suklijuoti“ jį. Vaikai labai greitai ir draugiškai sudėliojo sakinį, vienas jų garsiai jį perskaitė. Man paklausus, kas tai per sakinys, beveik iškart buvo nurodyta, jog tai pamokos uždavinys.



12:41  Temos atskleidimas
Įvadą į šios dienos darbą tiesiog nuostabiai padarė vienas mokinių, kuriam  iš anksto buvo skirta  namų užduotis – trumpai ir  aiškiai pristatyti „Minecraft“ žaidimo esmę ir principą. Pristatymo forma buvo laisva. Mokinys  pasirinko Powerpoint prezentaciją. Žiūrovai buvo įsitraukę, vaikai stebėjo net išsižioję, reikiamu metu papildė klasės draugą, diskutavo.

12:45 Apvalių dešimčių dalyba -  diferencijuotas darbas.
Atsidėkodama už puikų pristatymą, kiekvienai grupei įteikiau po ritinį su A3 formato spalvinimo užduotimi (nors ritiniai buvo identiški, iš anksto buvau pasiruošusi „stipresnį“ variantą, t.y., 3-čią, kurį momentiškai galėsiu skirti grupei, kurion „sukris“ daugiau gabesnių narių. Nors užduotis šiek tiek sudėtingesnė, tačiau lygiai tokia pat patraukli ir įtraukianti, niekas to net nepastebėjo, o vaikai buvo užsiėmę pagal savo pasiekimų lygį).

12: 54 Apvalių dešimčių daugyba – diferencijuotas darbas.
Vos baigė, kiekviena grupė  tiesiog turėjo prieiti prie manęs ir atsiimti užuominą, kur ieškoti kitos misijos. Užuominos buvo užrakintos „Minecraft“  skrynioje. Norint ją atrakinti, reikėjo bendradarbiaujant atlikti gana sudėtingą daugybos iš  apvalių dešimčių veiksmą.
Jį atlikę  vaikai sužinojo, kur slepiasi jų kita užduotis (t.y. atplėšė vokelį ir ten rado žodį). Visi drauge skuosdavo prie atitinkamos vietos ir ten rado vokus.

12:58 Loginio mąstymo ugdymas.
Kiekviename taške buvo toks pats vokas su labirintais kiekvienam. Kiekvienas grupės narys asmeniškai bandė jį įveikti, t.y. „repetavosi“. Už kiekvieną suklydimą, nusibraukė vieną gyvybę. Pasipraktikavę vaikai turėjo taip atlikti mano paduotą  didįjį labirintą“, kad nebūtų nė karto suklįsta. Azartas šioje vietoje buvo sukilęs iki lubų – išrinktas braižytojas atsargiai brėžė liniją, o likę draugai pagal savo išankstinius brėžinius numatę tolesnę kryptį ar „posūkį“ komentavo, ką daryti toliau. Buvo laaabai smagu stebėti tokį efektyvų bendradarbiavimą.
-          Kadangi numačiau, jog spalvinimo užduotį grupėms seksis atlikti nevienodai sparčiai, buvau paruošusi papildomų smagių ir suktų užduočių gabiems ir greitiems vaikams. Pradėti jas spėjo didžioji dauguma (kiti pradėjo ir kitą variantą), tačiau korteles vis tiek išdalinau visiems (užbaigimui namie ar per pertrauką, nes susidomėjimas buvo didžiulis).


13:03 Pristatomi namų darbai.
Vaikai gavo nepaprastai intriguojančią užduotį namams. Pamėginkite atspėti, kokią pasidalindami savo nuomone komentaruose ;)

13:06 Pamokos apibendrinimas . Kūrybiškumo ir kritinio mąstymo ugdymas.
Skaidrių prezentacijos pagalba labai efektingai apibendrinome pamoką, prisiminėme pamokos uždavinį ir žaidimo esmę. Vaikai toliau noriai aiškino, kas yra kiekvienas mano rodomas objektas. Tuo metu kiekvienam vaikui keli mokiniai  išdalino nedideles „Crafting table“ (kūrybos lenteles) . 


Pasiūliau įsivertinti.  Ir ne bet kaip. Už kiekvieną sėkmingai įgyvendintą pamokos dalį, mokinys asmeniškai vertino savo darbą ir atitinkamai į lentelę įsidėjo (piešė)  arba ne „brangenybių“ (įsidedame deimantą (jei gerai atlikta daugyba); smaragdą (dalyba), ametistą (labirintas), aukso luitas (komandinis darbas)). Skyriau užduotį –  galutiniame langelyje namuose sukurti „vienintelį ir nepakartojamą„ objektą, kuris gautųsi žaidime sujungus vaiko „sukolekcionuotus“ daiktus. Dauguma nekantravo tai padaryti čia ir dabar. 

13:12  Įvertinimas. Mokymosi motyvacijos kėlimas.
Įvertinimus šią pamoką taip pat rašiau netradiciškai. Kiekvienam baigiant rinkti gėrybes (piešti) į „crafting table“, ėmiau dalinti „įvertinimus“, kuriuos reikėjo atkoduoti. Sėkmingai užduotį atlikę mokiniai  rado frazę: „Puikiai darbuojiesi. Taip ir  toliau.“

13:15 Pamokos pabaiga. Tiksliai laiku. Sklandžiai. Didžiuojuosi savo klase <3

Ant kiekvieno žiūrovo kėdės buvau iš anksto palikusi po simbolinę vertinimo lentelę. Po pamokos sugrįžusiuose lapeliuose su vaikais radome daugybę nuostabių žodžių ir vienintelę pastabą (būti pasidrožus pieštukus iš anksto). Šioje vietoje iškart noriu akcentuoti, kad spalvinti turėjome su flomasteriais - tiesiog nepagalvojau to pabrėžti kai vaikai gavo užduotį :)



Kaip jau minėjau anksčiau, pabandykite atspėti, kokie buvo namų darbai? Jei sulauksime bent dvidešimties pasisakymų, "išduosime paslaptį" :)

Sėkmės!

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje