Mokytoja Aurelija MC --> Šis tas apie namų darbus MAŽIESIEMS

Pastaruoju metu daug girdime apie namų darbus jaunesniąjame mokykliniame amžiuje. Kol  socialiniuose tinkluose vyksta karštos diskusijos, dalinuosi savo pastebėjimais (paremtais praktika ir mokslininkų įžvalgomis) šia tema.


Štai keli argumentai, KODĖL jaunesniąjame mokykliniame amžiuje namų darbai neefektyvūs:
1. Namų darbai neretai sutrumpina produktyvų šeimos laiką. Tai ypač pasakytina apie šeimas, kuriose tėvai, dėl vienų ar kitų priežasčių, negali padėti atlikti namų ruošos darbų savo vaikui. “Didėja streso lygis, ko pasekoje, gali prasidėti nesutarimai, barniai, kurie atima bet kokį kokybišką šeimos laiką, kurį mokiniai galėtų praleisti namuose, bendraudami su artimaisiais ir /ar draugais”. [2]
2. Mokytojų ir dėstytojų asociacija Didžiojoje Britanijoje kiek anksčiau ragino uždrausti privalomus namų darbus pradinio amžiaus vaikams, teigdama, kad vaikai turi turėti galimybę tyrinėti, eksperimentuoti ir mėgautis mokymosi / pažinimo procesu nejausdami nuolatinio spaudimo ir suvaržymų [3]. Tik taip, esą, įmanoma pasiekti tikrojo išmokimo, atsiriboti nuo mechanizuoto, beverčio darbo.
3. Mokslinėje literatūroje gausu įrodymų, kad reguliarus namų darbų darymas prievarta jaunesniąjame mokykliniame amžiuje (ir ne tik) prisideda prie įvairių vaikų sveikatos sutrikimų. K. M. Strong (2017) nurodo keletą iš jų: miego sutrikimai, nerimo / pykčio priepuoliai, apatija mokyklai, ankstyvos depresijos apraiškos. N. E. P. Sari ir S. Sunawan (2020) taip pat pažymi, kad nuolatinis, nesaikingas ir bevertis namų darbų darymas jaunesniąjame mokykliniame amžiuje dažnai gali “sugriauti” laimingas vaiko emocijas ir padidinti nerimo bei sreso lygį. 
4. Remiantis W. Edwards (2017) atliktomis situacijų studijomis galima teigti, kad, iš esmės, namų darbų nauda mokinio pasiekimams yra labai abejotina. Ypač, pačių mokinių ir jų artimųjų nuomone. Labai paprastas pavyzdys: sakykime, dėmesio centre – rašybos taisyklė. Vaikas, kuris taisyklę taikyti, puikiausiai ją pritaikys ir klasėje, ir namuose. Negebančiam to savarankiškai padaryti vaikui faktas, kad jis gaus dar porą puslapių papildomų užduočių, kuriose reikia taikyti tą pačią rašybos taisyklę, nepadės suprasti, kaip tai daryti.
5. Nacionalinės mokyklos vadovų ir mokytojų asociacijos generalinis sekretorius Russellas Hobby'as teigė: „Kuklus namų darbų kiekis (iki 20 min) vyresniems pradinio amžiaus vaikams yra tinkamas, tačiau jis neturėtų būti didesnis, skiriamas saikingai, atsižvelgiant į kiekvieną mokinį ir pačių namų vertę mokymosi proceso kontekste [3].

Apibendrinant, aš manau, kad vaikai turi labai užimtą dieną mokykloje, dauguma (bent jau, pas mus) čia praleidžia ~10 val. ir tikrai nuveikia be galo daug. Kur dar neformalaus ugdymo būreliai po pamokų… Grįžus namo vaikai būna daugiau / mažiau pavargę ir jiems reikia bent šiek tiek kokybiško laisvo laiko (tikram bendravimui su šeima, žaidimams, grynam orui, mėgiamam laisvalaikiui ir pan.).

Ką su pirmokais darome, kad pavyktų apsieiti be namų ruošos?
-stengiamės VISĄ mokomąjį turinį įsisavinti pamokų metu;
-"neįsirėminame": sudarau sąlygas kiekvienam vaikui mokykloje mokytis savu tempu. Klasėje neakcentuojame nei užduočių atlikimo greičio, nei konkurencijos dėl užduočių atlikimo kokybės;
-užduotys ir veiklos pamokų metu yra diferencijuojamos ir net individualizuojamos, kad kiekvienas sėkmę pasiektų pagal SAVO gebėjimus, būtų motyvuotas siekti pažangos;
-namuose skiriu TIK ilgalaikes užduotis (eilėraštis, projektas, pristatymas, pasakojimas ir pan.), kurios skatina pasaulį pažinti plačiau, domėtis, pačiam sukurti tam tikro pobūdžio turinį;
-daug kalbame apie papildomų užduočių vertę kiekvieno vaiko pažinimui. Kad pamažu kiekvienas galėtų įsisavinti tai ir be spaudimo norėtų tobulėti įvairiose srityse;

Kol kas, ši mano pasirinkta strategija (namų darbų nebuvimas bei kiek įmanoma daugiau individualaus dėmesios kiekvienam mokiniui darbo metu mokykloje) jau dabar turi ryškų teigiamą poveikį: 
- vaikai į mokyklą eina su šypsena ir be streso;
- ilgalaikės, projektinės namų užduotys paprastai skatina plačiau pažinti supantį pasaulį, o ne atgraso nuo mokymo(-si); 
-pristatydami savo kurtą turinį klasės draugams arba perimdami mokytojo rolę, vaikai jaučiasi ypatingi, gauna malonaus dėmesio, pratinasi viešai kalbėti ir reikšti mintis, patiria gerų emocijų. Be to, gimsta puikių progų vertingai diskusijai...
- geriau pailsėję mokiniai yra kur kas imlesni naujai mokomąjai medžiagai, yra kūrybiški ir aktyvūs visa darbo dieną mokykloje;
- klasėje jaučiamas pozityvus mikroklimatas, dirbti bendradarbiaujant gera, VISI mokiniai, lyginant su mokslo metų pradžia, padarė didelę pažangą bent kurioje nors srityje.

Žinoma, labai dėkojame už palaikymą ir pagalbą viso to siekiant klasės tėveliams! Be tarpusavio bendradarbiavimo tai būtų neįmanoma.
AČIŪ!

"BONUSAS": nuotraukoje pavaizduotą užduotėlę atsisiųsti galite paspaudę čia.
(matematinių įgūdžių lavinimui: žaidžiama poromis, reikalingas kauliukas ir pora flomasterių. Taisykles rasite atsisiuntę).

Naudota literatūra:
1. Edwards W. 2017. What is the point of homework and should schools set it?. EdD thesis. University of Bedfordshire. Prieiga per internetą: < http://uobrep.openrepository.com/uobrep/handle/10547/623288> .
2. Pahljina-Reinić,  R.,  Kolić-Vehovec,   S.   2017. Average  Personal  Goal  Pursuit  Profile  and Contextual   Achievement   Goals:   Effects   on Students' Motivation, Achievement Emotions, and   Achievement. Learning   and   Individual Differences, 56, 167-174. Prieiga per internetą: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1041608017300304>. 
3. Paton G. 2014. Homework 'damages’ primary age pupils. 
4. Sari N.E.P., Sunawan S. 2020. Achievement Goal and Homework Behavior: Mediator Effects of Achievement Emotion. Prieiga per internetą: <https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/28842/12600>.
5. Strong M. K. 2016. Homework case study: The homework experience of high-achieving students at one affluent high school. Prieiga per internetą: <https://search.proquest.com/openview/5d507e84e6bc0c542799611e59899a29/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y>. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje