Drausmė alfa klasėje -> kodėl aš daugiau niekada nenaudosiu drausmės lentelių

Drausmė klasėje visada buvo ir bus vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių mokymo(si) proceso sėkmę. Dėl ją sudarančių mokinių, "alfa klasė" yra šiek tiek kitokia (apie esminius alfa kartos vaikų skirtumus galite paskaityti čia). Liūdna, tačiau dažnai tenka išgirsti nesėkmingų istorijų apie priemones, kurių pedagogai imasi, siekdami klasėje įvesti tvarką, tačiau kažkas vis nepavyksta. Kodėl? Atsakymo ieškokime kartu.


Ne vienerius metus draugaujant su šauniaisiais alfomis (įvairiomis aplinkybėmis) pastebėjau, kad dauguma jų yra itin jautrios asmenybės. Tai vaikai, kuriems net menkiausia nesėkmė gali virsti maža tragedija. Analizuojant įvairių mokslininkų bei sociologų įžvalgas galima pastebėti, jog alfa kartos vaikai traktuojami kaip itin jautrūs išoriniam aplinkos poveikiui (Namara). Jautrumas gali būti ne tik vaiko šviesumo ir gėrio išraiška, bet kartu sukurti jam papildomų iššūkių, nes jautrius vaikus labai lengva išblaškyti per daug stimuliuojant jų sensoriką (Boyce, 2014). Pavyzdžiui, mano klasėje buvo keletas alfų, kurie, susidūrę su jiems nepriimtinu "dirgikliu" sutrikdavo tiek, kad imdavo mėtyti daiktus, norėdavo pabėgti iš klasės arba sugadinti savo daiktą... Pakeitus bendravimo su jais metodus sunkumams užgriuvus, problemos liovėsi.

Pirmiausia, ko aš ėmiausi, tai buvo drausmės lentelių/grafikų pašalinimas iš klasės. Iki tol mes naudojome tikrai ne vieną priemonę (dalinomės jomis ir su kolegomis), kurių paskirtis buvo  sekti savo elgesį tokiu būdu palaikant tvarką klasėje. Dažnai matydavau, kaip kuris nors mano šaunuolis nukabina nosį gavęs raudonos spalvos įspėjimo kortelę. Nors ir elgėsi netinkamai ar ne kartą išbandė mano kantrybę, žinojau, jog kiekvienas klasėje nori būti geras, tiesiog daugelio jų fizinis aktyvumas tam trugdė. Po tokio "sugniuždymo" kitą dieną/pamoką tas mokinys ar mokiniai tikrai jau nebūdavo tokie perdėtai aktyvūs, tačiau nukendėdavo ir jų produktyvumas pamokose, kartais išsiliedavo negatyvios emocijos. 
Kitą, ne ką mažiau jaudinantį pavyzdį, teko stebėti dukterėčios klasėje. Daug bendraujame ir puikiai žinau, kad kiekvieną kartą, kai jos grupės nariai ar visa klasė būdavo sudrausminami (gaudavo baudą), grėsdavo netekti galimybės aplankyti kokį renginį ar atsisakyti kokios nors šventės klasėje. Mano dukterėčia - geras vaikas, tačiau klasėje daugybė padaužų, taigi tokie "sudrausminimai" būdavo labai dažni. Vaikas tiesiog virpėdavo grįžęs namo iš liūdesio, kad teks kažko atsisakyti, būta ir ašarų...

Kodėl taip yra? Atsakau: kiekvieną kartą kai mes, mokytojai, grafike užbrėžiame raudoną langelį, užsegame raudoną segtuką lentelėje ar liepiame dienoraštyje nusispalvinti raudoną langelį drausmės skalėje, alfa mokiniui tai yra tarsi priminimas "TU NEPAKANKAMAI GERAS". Ilgainiui emociškai silpnesni vaikai tiesiog susigyvena su tuo, gali prasidėti tokios kankinančios mintys, kaip "Nekenčiu savęs/ Kodėl negaliu būti geras? / Mokytojas manęs nekenčia". 
Iš esmės, toks spalvų "teroras" naudos neturi, nes:
  1. Alfos mokosi per vaizdus, todėl elgesio spalvų diagrama tarsi iš anksto programuoja mokinį (jam dar nė neperžengus klasės slenksčio) vienokiam, ar kitokiam elgesiui. Gerai, jei tas elgesys pavyzdingas ir vaikas visada džiaugiasi tik žalia spalva. O jei ne?...
  2. Vaikai seka savo elgesį, tačiau jo nekeičia.
  3. Nors kurdami ir kabindami elgesio diagramas/lenteles/modelius mes bandome juos paversti tik "priminimais", o ne kažkokiu neigiamu dalyku, daugeliui alfa mokinių tai vis tiek yra itin nemalonus momentas klasės gyvenime. 
  4. Net ir tie mokiniai, kurie dažniausiai gerai elgiasi (lieka "žali"), patiria stresą ir nerimauja kuomet jų klasės/grupės draugas yra drausminamas, bijo tokio paties likimo.
Galite sakyti, jog blogai besielgiantieji turi atsakyti už savo klaidas, pajausti tokio elgesio pasekmes. Galite sakyti, jog tai tik nekaltas būdas stiprinti mokinių motyvaciją gražiai elgtis - juk gavęs raudoną įspėjimą/baudą mokinys vėl norės gauti žalią. Galite teigti, jog drausmės lentelės padeda apdovanoti už gerą elgesį. Galite pažerti ne vieną kitą argumentą, kodėl tai yra reikalinga, ir aš su dauguma jų sutiksiu. Tačiau tikiu, kad galima ir reikia apseiti be to. Žemiau pateikiu būdus, kaip galima mokyti vaikus valdytis ir pozityviai elgtis klasėje "alfa stiliumi" 😋


-----------------------------------------------------

"PERTRAUKĖLĖ"
Klasėje sukurkite kampelį, kuriame mažieji alfa mokiniai, vos atsidūrę stresinėje situacijoje ar negražiai pasielgę, galės-turės praleisti 1-2 min. Ilgainiui jie išmoks ten "atsipūsti" patys, tačiau pradžioje šį procesą teks kuruoti mokytojui: patarkite vaikui kelis kartus giliai įkvėpti ir iškvėpti, pasinaudoti kampelyje esančiais daiktais ar tiesiog ramiai apmąstyti, kaip buvo galima pasielgti, kad negatyvi situacija neįvyktų. Ar įmanoma atpirkti skriaudą ar ištaisyti klaidą, atsiprašyti? Tegul po pertraukėlės mokinys (Jūsų padedamas) bent trumpam samprotauja apie savo elgesį. Paprašykite numatyti, kaip reikėtų elgtis ateityje, kad nenutiktų panaši situacija.



"ATOKVĖPIO DĖŽUTĖ"
Suformuokite nusiraminimui skirtą dėžutę iš:
-veidrodžio (padės alfa mokiniui identifikuoti savo emocines stresinėje situacijoje, skatins jas keisti pozityviomis išraiškomis),
-"streso kamuoliuko" (mokinys galės jį minkyti tam, kad blogos emocijos ar pyktis atslūgtų. Jei neturite tokio, visada galite pasigaminti patys naudodamiesi instrukcija čia),
-pliušinio žaislo (padeda "nusikrauti" blogas mintis, per švelnaus paviršiaus lytėjimą padeda alfa mokiniui pajusti švelnumą, skatina geriau pasijausti),
-galvosūkių (naudoju metalinius galvosūkius, kuriuos reikia demontuoti - puikiai nuima stresą, sužadina pozityvias emocijas ir sukelia vaiko veide šypseną. Neturite? Galite pasigaminti patys sekdami nuorodas čia ),
-smėlio laikroduko (žiūrėjimas į bėgančias smilteles ramina, atpalaiduoja, skatina apmąstyti savo elgesį, o taip pat primena neužsižaisti su dėžute per ilgai).  
 "Atokvėpio dėžutę" duokite vaikui kaskart jam netinkamai pasielgus ar atsidūrus nemalonioje situacijoje. Praėjus kuriam laikui (2-3 min.), aptarkite, kaip jis dabar jaučiasi? Tegul bent trumpam samprotauja apie savo elgesį. Paprašykite numatyti, kaip reikėtų elgtis ateityje, kad nenutiktų panaši situacija.

"NUSIRAMINIMO KORTELĖS"
Ištikus "elgesio krizei" taip pat galima skirti pavartyti elgesio korteles. Buvau prigaminusi jų gal 30. Keletas pateikta pavyzdyje žemiau. Vienoje pusėje - minimalistinis veiksmo simbolis, kitoje - veiksmo pavadinimas. Gavęs kortelių knygutę (buvau visas suvėrusi ant raktų žiedo) alfa mokinys sąžiningai perverčia jas nuo pradžios iki galo ir atlieka 10 pasirinktų veiksmų. Ši strategija padeda atsikratyti pykčio, atitolina blogas mintis, padeda susikaupti. Pasinaudojus kortelėmis taip pat bent trumpam sudarome sąlygas samprotauti apie savo elgesį. Paprašykite numatyti, kaip reikėtų elgtis ateityje, kad nenutiktų panaši situacija. 
Kiti veiksmai kortelėms: apkabink save, padaryk 15 pritūpimų, stipriai užsimerk bent 7 kartus, pasukinėk galvą į šonus, 20 kartų plačiai nusišypsok, pašokinėk į viršų, pamąstyk apie savo elgesį, paglostyk sau kelius, prisimink anekdotą ir t.t.
 


"MUZIKOS SPOT'as"
Related imageMano mažiesiems alfoms taip pat labai patiko mūsų muzikos kampelis ("spot'as"). Čia gulėjo didelės ausinės, prijungtos prie seno nešiojamo CD grotuvo. Jomis naudodavomės tik tada, kai atsidurdavome stresinėje situacijoje, supykdavome ar pakliūdavome į konfliktą (yra tekę pasinaudoti ir man pačiai). Esmė: į kompaktinį diską reguliariai įrašau vis naujų muzikos kūrinių, kurie tuo metu yra "ant bangos". Kai užsidedi dideles ausines, tarsi trumpam pabėgi nuo savo problemos, išsikrauni, nusišypsai ir į viską gali žvelgti kitomis akimis. Pasiklausius mėgiamo kūrinio galima produktyviai išspręsti konfliktą, prisiimti atsakomybę už padarytą skriaudą. 
(patarimas: pradžioje grotuvu leisdavau "RELAX" muziką, tačiau tai visiškai nepasiteisino. Mokiniams buvo nuobodu klausytis, jie nesusitelkdavo, blaškydavosi ir kartais net dar labiau suirzdavo. Pradėjus į CD kelti šiuolaikišką muziką ir mokinių tarpe populiarias dainas, situacija pagerėjo iškart).

----------------------------------------------
Žinau, kad yra mokytojų, kurie puikiai ir efektyviai naudoja drausmės lenteles ir tuo džiaugiasi. Viskas gerai! Aš tik dalinuosi savo pastebėjimais ir patirtimi, kuri, galbūt, kažkam taip pat pravers. 
Šį kartą kviečiu tiesiog stabtelti ir nors kartą pamėginti pažvelgti į savo mažųjų alfų problemas kitu kampu ir KARTU jas įveikti. Tai kitokie vaikai. Jums paprasčiausiai nepavyks pritaikyti tų pačių drausminimo priemonių, kurios veikė prie 15 ar 30 metų. Linkiu sėkmės atrandant savo būdus!


Kokias alternatyvias tvarkos palaikymo klasėje priemones taikote Jūs? Pasidalykite savo patirtimi komentarų skiltyje. Labai įdomu, kas pasiteisina, o kas, vis tik, ne 😎


Straipsniui naudota literatūra (kam įdomu - akiračiui plėsti)

Boyce, T. (2014). Orchid children and the science of kindness. Dalai Lama Centre for Peace and Education, Vancouver, BC. https://www.youtube.com/watch?v=_mSrc0GFpJw

MacNamara D. Why Attachment Can Be Challenging With Sensitive Kids. Prieiga per internetą:<http://macnamara.ca/portfolio/why-attachment-can-be-challenging-with-sensitive-kids/>.

Komentarai

  1. Sužavėjo neįprastas požiūris į drausmę. Jūsų nurodytos priemonės tikrai padėtų įveikti pyktį ir pabandysiu jas pritaikyti savo klasėje. Norėjau pasiteirauti. Gal dar turit atradusi kokią skatinimo/motyvavimo priemonę nenoriukams, kurie tiesiog atsisako per pamoką atlikti užduotis?

    AtsakytiPanaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje