"Meistriškumas" pamokose


„Meistriškumas“ pamokose

Šiandien galite rasti daugybę įvairiausios informacijos apie aukštesniojo lygio mąstymo gebėjimus bei jų ugdymo svarbą. Mąstymo aktyvinimas yra viena iš prioritetinių sričių visame šių dienų vaikų ugdymo(-si) procese. Daugiau apie tai galite paskaityti čia.

Mini projektas antroje klasėje "Įrodyk, kad medžių lapai žali"

Šįkart siūlau išbandyti nesudėtingą "strategiją", kuri gali padėti žaismingai ir įdomiai praturtinti įvairių dalykų pamokas (kartu nepastebimai provokuojant mažuosius mąstyti).

Sąvoką „meistriškumas“ šiame kontekste pateikiu kaip gilesnio tam tikrų sąvokų ar reiškinių suvokimo plėtojimą. Dažniausiai‚ “meistriškumo“ pamokose galime pasiekti vykdydami gerai iš anksto suplanuotą veiklą ir / ar spręsdami problemas. 

Pačios strategijos esmė - reguliariai (ir stipriai to neakcentuojant) sukurti sąlygas vaikams mąstyti. Patikėkite, tai turi vykti kaip įmanoma dažniau (net neformalios veiklos metu ar laisvalaikiu). Tai padaryti gali padėti specifinės frazės bei klausimai, kurie paprastai ne tik motyvuoja mažuosius, bet kartu suteikia naudingos informacijos vaiko aplinkos suaugusiesiems, praturtina veiklą ir / ar užduotis, veda dalyko "meistriškumo" link.

Žemiau pateikiu frazes bei klausimus, kurias pati naudoju dažniausiai. Mano tikslas pamokose - pasitelkiant šią strategiją, visada atrasti laiko vaikų apmąstymams, neeilinei veiklai, sudaryti sąlygas protingiems pasisakymams, žadinti teigiamas emocijas bei pačias pozityviausias nuostatas apie įvairių dalykų mokymąsi.

"Nupiešk tai." <- VAIKAS PRATINASI IEŠKOTI TINKAMŲ SIMBOLIŲ IR JŲ REIKŠMIŲ TAM TIKROMS MINTIMS IŠREIKŠTI. YPAČ TINKA TIEMS, KURIE LINKĘ Į MENINĘ VEIKLĄ. + JŪS DEMONSTRUOJATE MOKINIUI SUSIDOMĖJIMĄ, KAS ILGAINIUI TVIRTINA JŪSŲ TARPUSAVIO RYŠĮ. Pavyzdys: pasaulio p. pamokoje laukia užduotis apibūdinti ir / ar pristatyti pasirinktą mitybos grandinę (ar bet kurį kitą dalyką). Pasiūlykite viską tiesiog nupiešti. Esant galimybei, aptarkite darbus, pakalbėkite, ar smagiau tokia veikla, ar nuobodžiai "kalti" reikiamas sąvokas ir frazes. Atsakymas, manau, bus vienas :)

"Pamokyk savo draugą..." <- NEPAPRASTAI VEIKSMINGA FRAZĖ SU NERIBOTOMIS PANAUDOJIMO GALIMYBĖMIS. Viena jų: pabaigus vieną ar kitą veiklą / užduotį, pedagogas pasiūlo tam / tiems vaikams padėti kitam klasės draugui, kuris nespėjo, kuriam sunkiau ar tam, kuris, galimai, nuobodžiavo prieš tai, buvo nedėmesingas. Vaikai stiprina bendruomeniškus santykius, gabesnieji ilgainiui išmoksta planuoti veiklą taip, kad galėtų, reikalui esant, padėti kitiems, ugdosi pareigos pojūtį. 

"Gal gali man parodyti, kaip..." <- ITIN LENGVAI PANAUDOJAMA FRAZĖ. JI TINKA TIEK GAMTOS MOKSLŲ PAMOKOSE, TIEK KALBINIO UGDYMO(-SI) METU, TIEK NEFORMALIOS VEIKLOS METU... Vienas variantų, kaip pritaikyti prakštiškai: įsivaizduokite, kad matematikos pamokoje keliems iš vaikų sunkiai sekasi suvokti dalybos veiksmo esmę. Pasiūlykite jiems sukurti dalybos "simuliaciją": leiskite "naudotis" klasės draugais - tegul jie tampa dalybos veiksmo iliustracija, o tie vaikai, kurie "netyčia" buvo išrinkti tapti veiksmo modeliuotojais, tegul atlieka įvairiausius dalybos veiksmus (galima ir su istorijomis) pasirinktu būdų rikiuodami klasės draugus. Tai kartu ir žaidybinė veikla, ir aktyvus mokymasis, kurio pagalba dažniausiai gana greit auga "meistriškumas" dalijant. 

"Gal gali paaiškinti, kodėl taip manai?" <- ŠIĄ FRAZĘ IŠ MOKYTOJO LŪPŲ GALIMA IŠGIRSTI GANA DAŽNAI. TĖVELIAMS TAIP PAT SIŪLYČIAU DAŽNIAU  PRAŠYTI TO IŠ VAIKŲ (NAMŲ APLINKOJE AR TIESIOG PAKELIUI Į / IŠ MOKYKLOS). Vaikai laukia progos KOKYBIŠKAI pabendrauti su suaugusiaisias. Jie mėgsta, kai jų klausosi, kai domisi jų nuomone, diskutuoja. Pasinaudokite šia proga!

"Išsiaiškink kaip / kas / kur / kodėl ..." <- KNYGA, VADOVĖLIS, INTERNETAS, ENCIKLOPEDIJA, ŽODYNAS, BIOGRAFIJA... TIESIOG LEISKITE VAIKAMS LAISVAI NAUDOTIS JŪSŲ PASIŪLYTAIS INFORMACIJOS ŠALTINIAIS IR TEGUL JIE PATYS SURANDA VIENOS AR KITOS SĄVOKOS REIKŠMĘ, TAM TIKRAM REIŠKINIUI BŪDINGUS BRUOŽUS AR PASIAIŠKINA KAŽKOKIO DAIKTO VEIKIMO PRINCIPĄ. Vaikai mokykloje džiaugiasi net menkiausia proga PATYS tapti ugdymo(-si) proceso organizatoriais. Tad, pasinaudokite tuo ir leiskite jiems veikti.

"Gal gali tai padaryti kitu būdu?" <- MOKYKLOJE DERĖTŲ KIEK ĮMANOMA DAŽNIAU SUDARYTI SĄLYGAS PASIRINKTI: DARBO PRIEMONES, SPRENDIMO ALGORITMĄ, MOKYMO(-SI) VIETĄ KLASĖJE AR TIESIOG SPALVĄ, SU KURIA BUS GALIMA RAŠYTI TĄ DIENĄ Į SĄSIUVINIUS. TODĖL TIKSLINGAI IR REGULIARIAI PASIŪLYKITE VAIKAMS IŠBANDYTI DU AR NET KELIS UŽDUOTIES ATLIKIMO BŪDUS. Pavyzdys: socialinio - emocinio ugdymo pamokose kalbama apie emocijas, jų reikšmę ir vietą mūsų gyvenime. Viena iš veiklų - emocijų pagalba išreikšti klasės draugui šiltus jausmus. Visiems atlikus užduotį, pasiūlykite tai pabandyti padaryti nusisukus nuo draugo. Po antro bandymo sukurkite sąlygas diskusijai: ar buvo tarp dviejų skirtingų būdų skirtumas / kaip tai lėmė paties vaiko jauseną / skatinkite samprotauti apie nuoširdumą reiškiant jausmus ir pan.

"Kas nutiktų, jei..." <- VIENAS MANO MĖGIAMIAUSIŲ KLAUSIMŲ. JĮ GALIMA UŽDUOTI, TURBŪT, BET KOKIAME KONTEKSTE, NES TAI, BET KURIUO ATVEJU, SKATINĄ VAIKO MĄSTYMĄ, ŽADINA VAIZDUOTĘ, UGDO SAMPROTAVIMO GEBĖJIMUS. KUO DAŽNIAU PASITELKSITE ŠĮ KLAUSIMĄ, TUO GREIČIAU LAVĖS IR MOKINIŲ MINČIŲ RAIŠKA, ILGAINIUI JIE IMS KALBĖTI RIŠLESNIAIS SAKINIAIS, O KALBA TAPS GYVESNĖ IR VAIZDINGESNĖ. Vienas iš panaudojimo būdų: dorinio ugdymo pamokų metu kalbate apie žmoniją, jos praeitį ir darbartį. Pasiūlykite visiems išsitraukti mobiliuosius įrenginius ir jais parašyti tėvams trumpą žinutę "Aš tave myliu". Jau nekalbu apie tai, kaip mums kartais trūksta tokio spontaniško šiltų jausmų demonstravimo ir kokią nepaprastą reakciją sukelsite tėvams... Šiuo atveju, akcentuokite tai, kaip viskas dabar paprasta ir greita...Tegul vaikai pasidalina, kaip jautėsi šitaip besielgdami. O tada tiesiog trumpam surinkite telefonus ir pasiūlykite padaryti tą patį - perduoti artimiesiems, kaip stipriai juos myli. Vaikai to negalės padaryti. Todėl šioje vietoje atsiranda sąlygos nepaprastai spalvingai diskusijai "Kas nutiktų, jei žmonija niekada nebūtų išradusi mobilaus ryšio"? Vaikai savo nuomonę gali rašyti, piešti, kurti koliažus iš žurnalų iškarpų, net vaidinti... Svarbiausia, kad galėtų laisvai kurti vaizdinį ir samprotauti, kokią įtaką vienas veiksmas gali turėti tam tikriems įvykiams ar ištisai istorijai.

"Patyrinėk..." <- DAR VIENA PUIKI FRAZĖ, KURI SUTEIKIA LAISVĖS UGDYMO(-SI) PROCESE. TYRINĖTI VAIKAI GALI VISUR IR VISKĄ. TIK LEISKITE JIEMS VEIKTI. GALIMA SUDARYTI "PLANELĮ", KĄ DERĖTŲ PASTEBĖTI AR SUŽINOTI, O GALIMA TIESIOG SKIRTI TRUPUTĮ LAIKO IŠ LABAI ARTI SUSIPAŽINTI SU VIENU AR KITU OBJEKTU / REIŠKINIU. Pavyzdys: klasės valandėlės metu atsineškite į klasę įvairių rūšių ir skonių saldainių bei keletą padidinamųjų stiklų ar net mikroskopą (jei tik yra galimybė). Tegul vaikai iš labai arti susipažįsta su saldainių išore (pakuotė, paties saldainio spalva, tekstūra, pojūtis liečiant), tegul uosto, ragauja, lygina juos tarpusavyje. Tegul po to renka labiausiai patikusį klasės draugams, o vėliau tiesiog vaišinasi ir diskutuoja pasirinkta / pasiūlyta  tema. Ši veikla ne tik suartina mokinius kaip klasę, bet ir sukuria sąlygas atsipalaiduoti ir įsijausti į "tyrinėtojo" vaidmenį (analizuojami rimti dalykai, tačiau smagiausiu būdu).

"Patikslink." <- KUO DAŽNIAU VARTOKITE ŠIĄ FRAZĘ. TEGUL VAIKAI ATSAKO PILNAIS SAKINIAIS, TEGUL PAGRINDŽIA SAVO NUOMONĘ. TOKIU BŪDŲ UGDOMAS GEBĖJIMAS NE TUŠČIAI PLEPĖTI, O ARGUMENTUOTAI REIKŠTI MINTIS.

"Įrodyk, kad ..." <- NEREALI FRAZĖ, KURI TURI GALIĄ PRALAUŽTI BET KOKIUS LEDUS. VOS IŠGIRDĘ ŠĮ "IŠŠŪKĮ", MOKINIAI VISADA PASINERIA Į JĮ VISU 100 %. Paprasčiausias variantas: mokytojas užrašo ant lentos ar duoda išsitraukti dalyką, kurį reikės įrodyti (kad augalų lapai žali, kad Cezaris buvo imperatorius, kad liežuviu galime jausti įvairius skonius, kad, lyginant su suaugusiais, maži vaikai geriau įsisavina informaciją ir pan.). O tada suteikite absoliučią laisvę rasti jūsų parašytam teiginiui argumentų, iliustruojančių paveikslėlių, neginčijamų faktų ir pan. Vaikai gali naudotis visais informacijos šaltiniais, net paskambinti tam, kas tai galėtų žinoti ar nueiti į svečius pas bibliotekininkę. Tegul veikla tampa kuo žaismingesnė. Aišku, pirmieji kartai gali būti sudėtingi, tačiau ilgainiui pastebėsite, kad mokiniai nekantraudami lauks šių mini iššūkių. Pažengusiems ar vyresniems vaikams galima tiesiog pateikti klausimą ir jie turės argumentuotai įrodyti, ar tai, kas parašyta, tiesa, ar ne (pvz., ar pomidoras juodas?). 

"Kaip galėtum nustatyti, kad..." <- TAI GALIMYBĖ PRAKTIŠKAI PATIKRINTI TEORIJAS. TIESIOG IŠKELKITE VIENĄ JŲ IR SUKURKITE SĄLYGAS VAIKAMS TAI PATIKRINTI. Pavyzdys: "jūsų amžiaus vaikų kuprinės paprastai sveria iki 3 kilogramų". Padėkite vaikams svarstykles (geriausia, kad būtų pora jų) ir tegul jie nustato, ar tai, kas buvo pasakyta, yra tiesa. Jei taip, kokia galima paklaida? Kokia situacija konkrečioje klasėje? Vaikai gali net suorganizuoti "tyrimą" pas kaimynus, brėžti diagramas ar sudaryti lyginamąsias skales. Fantazijai ribų nėra (linksmybėms mokantis irgi :)

Žemiau esantį plakatą galite atsisiųsti tiesiog paspaudę ant paveikslėlio dešinį pelės mygtuką ir pasirinkę komandą "save image as / išsaugoti kaip". Paspaudus, priemonė tiesiog "įkris" į jūsų atsiųstų failų aplanką. Ją sukūriau taip, kad būtų galima spausdinti ir naudoti kaip „priminimą“ patiems  pedagogams: kaip jau pastebėjote, jame esantys klausimai bei frazės skatina vaikų aukštesniojo lygio mąstymą bei ugdo dalyko „meistriškumą“. Dažnai juos naudojant pastebimas ne tik vaikų susidomėjimas, pakilusi mokymo(-si) motyvacija, bet ir geresnis tam tikrų sąvokų ar reiškinių supratimas.

Tiesa, viskam tikrai prireiks laiko. Tačiau, siekiant dalykus suvokti ir įsisavinti iš esmės, pedagogai negali tiesiog "prabėgti paviršiumi". Tikiuosi, kad ši priemonė pravers ;)

Kaip visada, labai prašau ir siūlau pasidalinti savo nuomone bei pastebėjimais komentarų skiltyje. Žinote kokį "perliuką" mąstymui aktyvinti ? Pasidalinkite ir juo :)

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Mokytoja Aurelija MC -> Rugsėjo 1-oji alfa klasėje

Žibintas

Klasės savivalda->geroji patirtis mokytojos Aurelijos MC klasėje